În Bulgaria au început azi şcoala 60.000 de copii. În România au început azi şcoala de cinci ori mai mulţi: 298.000 de copii – 127.000 în clasa zero, 171.000 în clasa întâia. O oaste de 300.000 de copii îşi încep aventura în sistemul educaţional românesc. Reformat aproape în fiecare an de 20 de ani „sistemul” îşi bate joc de aceşti 300.000 de copii.
E un ghem de interese: pe de o parte presiunile pentru reformă de la nivelul Uniunii Europene, apoi vin interesele universităţilor private, interesele autorităţilor locale şi multe alte mizerii. Nu avem nici acum un sistem clar de evaluare, recompensare/ sancţionare a profesorilor. Afacerea „meditaţiilor” merge netulburată mai departe. Şi multe altele.
Istoria este sau ar putea fi o resursă pentru administraţie. De ce reforma învăţământului făcută de Spiru Haret şi-a arătat rezultatele în perioada interbelică? Ar trebui făcut un studiu pe materiile predate, cantitatea de informaţie care trebuia acumulată de elevi, numărul de ore etc. Ar trebui făcut un astfel de studiu pentru întregul secol XX şi abia apoi să începem să vorbim despre reforma învăţământului.
Deocamdată avem parte doar de cârpeli ale învăţământului: fiecare ministru încearcă să satisfacă o anumită gaşcă. Măcar de ar fi menţinut bacalaureatul cu camere de supraveghere, nu de alta, dar să nu ne furăm în continuare căciula.