De la Victor Kapra via Zoso am aflat de un studiu despre viitorul jurnalismului online realizat de Reuters Institute for the Study of Journalism. Ce-mi place la acest studiu: în viitor se va plăti pentru ştirile de pe internet pentru simplu motiv că ştirile gratis sunt de calitate slabă (detalii aici).
Tinerii între 25-34 de ani sunt cei mai dispuşi să plătească pentru ştiri online, bărbaţii sunt mai dispuşi decât femeile la aşa ceva, utilizatorii de tabletă şi smartphone sunt mai înclinaţi să plătească pentru ştiri digitale, oamenii cu mai mulţi bani sunt cei care vor informaţii de calitate contra cost, latinii sunt înclinaţi să plătească pentru articole „la bucată” în vreme ce nordicii plătesc abonamente periodice, în Marea Britanie procentul celor care cumpără ştiri pe internet a crescu de la 4% la 9% într-un singur an, în general majoritatea oamenilor se aşteaptă într-un fel sau altul ca în viitor să plătească pentru ştiri pe internet.
Bineînţeles, studiul este valabil pentru ţările Europei occidentale, România rămâne o junglă din punctul de vedere al mass-media. Noi retrăim începuturile jurnalismului de prin secolul al XIX-lea, doar că fără tipar cu linotip, pe Facebook, bloguri şi platforme de ştiri: re-inventăm limba română, ştirile sunt îngropate în articole de opinie. Şi în general nu se prea poate vorbi de mass-media în România, avem de-a face cu diverse surse de propagandă ale unor grupuri de interese politico-economice. Greu de spus când vom ajunge din urmă tendinţa existentă în Europa occidentală. Cel mai probabil în momentul în care românii vor reveni la convingerea „aţi minţit poporul/ cu televizorul”.
Dar exista oare stiri în România?