Meniu Închide

Câţi bani se dau de la buget pentru preoţi şi biserici?


M-am săturat de comentacii de internet care îşi dau cu părerea despre câţi bani se cheltuie de la bugetul de stat pentru preoţi şi biserici. Aşa că m-am dus pe pagina Ministerului de Finanţe şi am verificat legile bugetului de stat pe ultimii ani. Oricine poate să facă această verificare. Iar ca să avem o imagine clară am pus şi bugetele Ministerului Educaţiei şi Ministerului Sănătăţii. Acum să vedem cifrele:

2011

Sprijin pentru construirea şi repararea lăcaşelor de cult: 28.386.000 RON

(ATENŢIE! nu doar pentru Biserica Ortodoxă Română, ci pentru toate cultele recunoscute)

NOTA: pentru anul 2011 Catedrala Mântuirii Neamului a primit 10.000.000 RON, în plus faţă de suma de mai sus

Sprijin salarial acordat personalului clerical: 248.637.000 RON (pt. toate cultele!)

Ministerul Educaţiei şi Cercetării: 8.555.504.000 RON

Ministerul Sănătăţii: 4.417.609.000 RON

 

2010

Sprijin pentru construirea şi repararea lăcaşelor de cult: 40.000.000 RON

Sprijin salarial acordat personalului clerical: 278.124.000 RON

Ministerul Educaţiei şi Cercetării: 14.590.490.000 RON

Ministerul Sănătăţii: 4.191.554.000 RON

 

2009

Sprijin pentru construirea şi repararea lăcaşelor de cult: 105.838.000 RON

Sprijin salarial acordat personalului clerical: 270.859.000 RON

Ministerul Educaţiei şi Cercetării: 11.985.459.000 RON

Ministerul Sănătăţii: 4.218.865.000 RON

 

2008

Sprijin pentru construirea şi repararea lăcaşelor de cult:  123.012.000 RON

Sprijin salarial acordat personalului clerical:  168.123.000 RON

Ministerul Educaţiei şi Cercetării:  15.833.082.000 RON

Ministerul Sănătăţii: 4.969.474.000 RON

 

2007

Sprijin pentru construirea şi repararea lăcaşelor de cult:  67.925.000 RON

Sprijin salarial acordat personalului clerical:  157.938.000 RON

Ministerul Educaţiei şi Cercetării:  11.917.079.000 RON

Ministerul Sănătăţii: 3.868.048.000 RON

Şi mă opresc aici, pentru mine nu mai are sens să merg mai departe. Puteţi verifica aici. Banii alocaţi pentru biserici şi preoţi îi găsiţi la fiecare an în Anexa 2, daţi căutare după cuvântul „culte”.

Observaţii

Naţional Arena inaugurată de curând costă 234 milioane euro (în lei cam 966 milioane – cam cât s-a dat în 10 ani pentru construcţii de biserici). Banii cheltuiţi de la bugetul de stat pentru salarii de preoţi şi construcţii de biserici (repet, pentru TOATE cultele, nu doar pentru Biserica Ortodoxă Română) sunt de 29 de ori mai puţini decât cei cheltuiţi pe educaţie şi de 15 ori mai puţini decât cei cheltuiţi pentru Ministerul Sănătăţii (în 2011), de 45 şi 13 ori mai puţini în 2010, de 31 şi 11 ori mai puţini în 2009, de 54 şi 17 ori mai puţini în 2008.

Pe scurt: se cheltuiesc mult mai puţini bani pentru preoţi şi biserici de la bugetul de stat decât se cheltuiesc pentru educaţie şi sănătate.

72 de comentarii

  1. căţelul alpha

    Bine, îți las ultimul meu comentariu aici, că deja au apărut pe aici fundamentaliștii ortodocși. E o chestiune de percepție.
    Nu mi se pare normal ca statul să plătească anual aproximativ 60 de milioane de euro pentru salariile preoților. Statul este laic și nu ar trebui să finanțeze biserica, indiferent care este ea, ortodoxă, evanghelică, catolică, etc, etc.
    De asemnea, nu mi se pare normal ca statul să finanțeze construcția de noi biserici, în condițiile în care există multe biserici declarate monumente istorice care sînt într-o situație jalnică și stau să cadă.
    Mi se pare normal ca statul să finanțeze întreținerea clădirilor religioase vechi, declarate monumente istorice. Trecutul e important și nu trebuie uitat.
    Și mi se mai pare normal ca fiecare cetățean să poată decide dacă vrea să finanțeze sau nu biserica. Cum ai posibilitatea să poți să direcționezi 2% din impozitul anual către un anumit ONG, asociație, fundație, etc, așa să poți face și cu Biserica. Dacă ești ortodox veritabil, care se isterizează imediat cînd cineva are o părere împotriva BOR, care-i o organizație privată, atunci să poți s-o finanțezi tu cu mînuța ta. Bineînțeles, asta pe lîngă donațiile lunare pe care sînt sigur că le fac oamenii cu frica lui Dumniezo. Sînt sigur că și tu faci treaba asta.

    Cred că aici mi-am încheiat misiunea de comentac.

    • george damian

      Să înţeleg că 60 de milioane euro anual pentru preoţi ţi se pare o sumă exorbitantă faţă de minim 2 miliarde de euro şi maxim 4 miliarde de euro pe an pentru profesorii care au creat minunaţii elevi de la bacalaureatul în 2011?

    • căţelul alpha

      Cele două nu se pot compara. Sper că ești și tu conștient de asta, chiar dacă n-o arăți. Mie mi se pare o sumă ridicolă pentru educație, iar rezultatele sînt pe măsură. Educația are nevoie de finanțare mai mare de la stat, la fel și cultura, sănătatea. Religia se poate finanța din donații și sponsorizări. La cîți oameni cu frica lui Dumniezo sînt în România, eu cred că nu va avea probleme.

    • eftimie

      Elevii de la Bac s-au încrezut prea mult în Dumnezeu şi prea puţin în ştiinţă. E şi o povestioară drăguţă de-a lui Hasek pe tema asta, cu elevul care s-a rugat o săptămâna întreagă să treacă teza la latină şi n-a fost ajutat, pentru că lui Dumnezeu îi plac doar băieţii care învaţă.

      Nu e vina profesorilor pentru Bac 2011 ci a unui întreg sistem care s-a obişnuit să ascundă căcatul sub preş. Nu mai avem şcoli ajutătore în Românica (pentru copii mai retardaţi) şi nici licee de meserii, pentru ăia cărora nu le place cartea. N-ai văzut în Braşov că nu mai sunt şcoli profesionale dar abundă ce licee teoretice. Ei bine, elevii sunt aceiaşi. Faptul că au transformat liceul Tractorul I în Colegiul Nicolae Titulescu nu înseamnă că loazele de-acolo (le cunosc, eu am făcut liceul ăla) au devenit Şagunişti. Sau că liceul tinerelor mame,Unirea este acum mânăstire.
      –-
      Argumentaţia „şi acolo s-a furat” nu e corectă. Sunt mai atacaţi popii, cel puţin unii dintre ei, şefimea, că le lipseşte smerenia. De-aia e toată lumea cu gura pe ei.

    • Freud

      Tin sa va anunt ca statul roman nu este laic, ci nu scrie in constitutie nimic iar religiile sunt guvernate dupa legea cultelor, iar bor face coruptie.

  2. Pingback:Câţi bani se dau de la buget pentru preoţi şi biserici? George Damian face un calcul: In stadionul National Arena au intrat toate bisericile construite in Romania in ultimii 10 ani. Oare in Muzeul “National” al Comunismului cat o sa se bage? | Jap

  3. Florea

    Domnule Damian,
    Asa trebuie facut jurnalismul modern : nu pe vorbe , „consideratii ” , ” interpretari ” fara baza ci pe date concrete . Imi place modul Dv de a interveni .
    Sanatate ,
    Florea

    • Relu

      Ai dreptate, numai ca d-ul Damian este dezinformat
      ( sau ne dezinformeaza?).
      De cateva ori repeta: „repet: toate cultele”.
      Nu e adevarat. Cultele evanghelice se auto finateaza.
      Pastorii (preotii) nu primesc salarii de la guvern.
      Unele din ele accepta ajutoare doar pentru reparatii
      sau constructii noi, dar in sume mici.

      Sa auzim numai de bine,
      Relu

  4. Pingback:Naţional Arena a costat cât bugetul de stat cheltuit pentru biserici şi preoţi în 10 ani. Realităţile ascunse de unguraşii de la Deutsche Welle | NapocaNews

  5. urbos

    Absolut gretosi habotnicii astia…auzi la el, compara ce se da popilor cu ce se da profesorilor. Caraghiosul asta nu stie nici acum ca invatamantiul e subfinantat. Nu ti-e scarba de tine?
    Las la o parte ca popii se imbuiba si din banii luati ca manelistii, nunti botezuri plus inmormantari. Asta n-o vezi, caricatura care te dai crestin.
    Cata greata!

    • george damian

      Urbos, noi ne ştim de ceva vreme de la ziua veche. Aici iei ban foarte repede dacă nu îţi controlezi limbajul.

      Ideea este simpla. Banii daţi bisericii de la buget reprezintă 5-10% din banii daţi de la buget pentru învăţământ. Adica sunt puţini. Remus Cernea minte când spune că se dau mai mulţi bani pentru biserici decât pentru şcoli.

  6. Gopo

    Si un leu daca s-ar aloca de la buget, ar fi prea mult. Religia trebuie sa fie o chestiune privata, in care statul sa nu se amestece in nici un fel. Cand aloca sume enorme pentru constructia de betoane taliban-ortodoxe la fiecare colt de strada si contribuie la salariile preotilor oricarui cult, e absurd sa pretinzi ca statul roman ar fi laic.

    Dupa cum s-a mai precizat, varianta cea mai onesta ar fi finantarea cultelor prin redirectionarea unei parti din impozitele platite. Atunci am vedea cum sta treaba si cu cei „90%” ortodocsi. Dar cum sa renunte BOR la metoda comoda a cardasiei cu politicienii si infulecatul din troaca publica ?

    • george damian

      „Sume enorme pentru construcţia de betoane taliban ortodoxe”? Eu în locul părinţilor de elevi care au dat bacalaureatul anul acesta aş fi dat profesorii în judecată să îmi recuperez banii daţi pe salarii.

      Lucrurile au valoare prin comparaţie. În 2011 bisericile au primit 290 milioane lei, Ministerul Învăţământului a primit 8,5 miliarde lei. Nu mi se pare foarte mult.

      Sunt de acord. Statul nu ar trebui să susţină financiar bisericile. Însă să spui că „statul cheltuieşte mai mult pentru biserici decât pentru învăţământ” este o minciună sfruntată. Eu asta vreau să spun.

    • Gopo

      In primul rand, comparatia cu sumele totale alocate pentru sanatate si invatamant e complet aiuristica, si compara merele cu perele.

      Bugetul ministerului educatiei include nu doar sumele cheltuite cu constructii/reparatii ci si salariile profesorilor, bursele elevilor si studentilor, cheltuieli administrative, samd. Bugetul ministerului sanatatii include cheltuieli cu medicamente compensate, achizitii de echipament, samd.

      Comparatia trebuie facuta asadar intre sumele alocate pentru constructia si intretinerea de noi scoli sau noi spitale si cel alocat conform traditionalei cardasii intre BOR si guvernele Romaniei de la Cuza incoace pentru ridicarea de noi si inutile biserici.
      Anul acesta, statul va cheltui mai multi cu constructia si „repararea” de betoane ortodoxe decat cu constructia sau repararea de noi scoli/spitale..

      Iar National Arena/Stadionul National e o investitie care are, cel putin teoretic, sanse de a fi recuperata prin sume platite de cluburile ce vor sa joace acolo, publicitate pe stadion, concerte, samd. Are BOR de gand sa restituie vreodata bugetului public cele 200 de milioane de euro pierdute prin trecerea terenului unde megalitul cel hidos va fi construit, in mod gratuit sub administrarea lor ? Dar sumele alocate de catre guvern si primariile de sector ? Cum planuieste BOR sa le restituie ?

      Si apropo .. sfintiile lor au declarat in repetate randuri, din 1998 pana in prezent ca NU vor folosi fonduri public pentru constructie, ci doar donatii de la credinciosi. Asta nu-i face cumva mincinosi ?

  7. george damian

    1. Nu am stat să caut prin buget sumele alocate pentru investiţii la Min. Înv., dar cu siguranţă sunt mai mari decât cele alocate pentru biserici. La fel, bugetul pentru salariile profesorilor este cu mult mai mare decât cel pentru salariile preoţilor. La fel şi la sănătate. Puteţi verifica la linkul către legea bugetului.

    2. Pentru Catedrala Mânturii Neamului s-au alocat în acest an 10 mil lei de la buget. Atât.

    3. Sunteţi sigur că vor fi atât de multe meciuri pe Arena Naţională cât să fie recuperată investiţia? Să fim serioşi…

    4. Nu este prima minciună a clericilor. Nu este scuzabilă.

    • MIA

      >Pentru Catedrala Mânturii Neamului s-au alocat în acest an 10 mil lei de la buget.

      Bani care, in treacat fie spus, tot in economia romaneasca se vor intoarce prin salariile platite constructorilor, furnizorilor s.a.m.d. 😉

  8. Lili

    In Danemarca ( unde locuiesc momentan) taxa pentru biserica este optionala.Cineva zicea ca sunt bani putini totusi dati pentru biserica si totusi prea multi avand in vedere ca acei bani pot fi folositi pentru sanatate,educatie…etc. Restul banilor vin de la enoriasi, dar dragii nostri preoti in loc sa ii foloseasca sa construiasca orfelinate sau aziluri pentru batrani sau sa ofere burse pentru tinerii ( macar sa isi acopere cheltuiala pentru carti) ei isi cumpara masini de lux, isi contruiesc hoteluri si ridica biserici una dupa alta. O sa ziceti ca nu e vina lor ca oamenii dau bani si asa este dar daca tot primesc bani de la stat ( bani pe care suntem toti obligati sa ii platim chiar daca esti ateu) macar din bun simt sa mai faca si ceva constructiv , nu numai sa isi umfle burtile in timp ce altii mor de foame.
    Ar fi putut sa contruiasca o biblioteci ( pentru ca orice elev mai amarat sa aibe acces la informatii), sa plateasca operatii pentru copiii bolnavi de leucemie sau sa platesca tratamente pe care bietii oameni nu isi permit sa le plateasca si astepata doar sa moara deoarece nu alta alta optiune. Cred in Dumnezeu dar pentru mine biserica ortodoxa este dracul imbracat in haine de sarbatoare. Rusine

  9. neuronos

    nu e corect ca cultele 😉 religioase să fie plătite de la buget.
    De ce să plătească cutare pentru convingerile lui cutare. vrei să cumperi iertare plăteşte, nu pune pă alţii să plătească ‘consumaţia’

    • george damian

      Păi asta zic şi eu. Cultele să nu mai fie plătite de la buget, că oricum sunt plătite de mizerie. Dar eu fac un pariu. În momentul în care se va adopta o astfel de lege, toată presa internaţională va sări cu gura pe guvernul României că discriminează baptiştii şi martorii lui Iehova. Ideea ar fi să se retragă banii pentru ortodocşi, dar nu pentru restul, pe motiv că restul sunt minoritari şi merită bani de la buget. Ori asta nu se poate…

    • Mihai

      Mi se pare absurd a sustine financiar orice religie.

      Ca miine poimiine vin si scientologistii ca vor si ei sustinere.

      Si miine fac si eu credinta lu micky mouse, aaduc acte doveditoare ca am 2000 membri, si cer bani de la buget, ca nu?

      ORICE finantare trebuita oprita acum, si nici un cult nu poate sa zica nimic, Sunt convins ca celelalte religii vor sari in sus, daca ei sunt taiati in timp ce altii inca primesc.

      Acum, daca tot ce dorim prin acest articol este sa dovedim ca nus ce cutarica a exagerat o afirmatie, atunci da, aveti dreptate, cutarica a umflat cifrele. Insa asta nu exclude problema de fond, ca se platesc o groaza de bani din buget pentru biserici.

      Si cu banii donati de primarie catre catedrala lu micky mouse, oare nu pot fi dati in judecata pt restituirea la buget a acelor bani? Mi se pare total absurd, il trimit pe fratimiu in politica, ajunge primar, si-mi doneaza mie cu religia mea a lui Micky Mouse 10 milioane de ron..

      Si ce idee, ca sa faca o strana pt. primarie, asta e ca si cum armata da o groaza de bani la politie, ca sa puna politia un banner cu armata romana pe perete….

    • MIA

      >Mi se pare absurd a sustine financiar orice religie.

      Ca idee : in afara de Franta peste tot in Europa cultele religioase sunt finantate ( si ) de la buget. 🙂

    • Saturnine

      Cum adica? Daca minoritarii nu se descurca fara bani de la buget, de dragul lor sa finantam in continuare Imperiul BOR? Scuza-ma. Minoritarii, daca sunt asa putini se pot ruga si in cladiri mai ieftine. Stai numai sa vezi ce minoritara o sa fie BOR daca va primi bani doar pe baza de accept al contribuabilului ca in tarile seculare. Cati crezi ca vor fi dispusi sa dea un procent lunar din salariu pentru biserica? 20%, 30%? In cel mai fericit caz, acei 80% de ortodocsi vor contribui la nunti, botezuri si inmormantari, asta daca le permite BOR sa si le faca (chiar pe bani) daca nu au platit si cotizatia lunara.
      SI ce daca cultele au primit mai putini bani? Pai se compara domeniile de importanta majora dintr-un stat cu cea mai neimportanta? Au primit foarte mult avand in vedere contributia lor sociala si au primit abuziv deoarece ei primesc bani pe cap de enorias, nu pe cap de enorias care contribuie la buget.
      Exemplu exagerat de dragul ilustratiei – Daca doar ateii ar contribui la buget, biserica ar primi bani pe cap de enorias asistat social (din aceeasi bani).

    • căţelul alpha

      Aiuritoare și ilogică „explicație”. Nu mă îndoiesc că mai există mulți ortodocși care nu mai pot de grija baptiștilor sau a martorilor lui Iehova. Cred că în cazul unei asemenea măsuri, prima bisericioacă ce ar avea mari probleme ar fi BOR. Iar dacă ar umbla oamenii de la fisc nițel și la veniturile extra ale popilor, la proprietăți și alte bunuri, ăștia ar avea mari probleme. O gașcă de flămînzi cu burți revărsate. Așa că s-o lăsăm așa, menționînd că articolul o fo’ foarte bun și extrem de imparțial.

  10. matei

    personal, consider tendențios textul dvs. mărturisesc din capul locului că nu cred în instituția bisericii, dar pentru asta nu mă deranjează activitatea ei.

    cu toate acestea, sunt de părere că cei care beneficiază de serviciile sale ar trebui să îi asigure existența.

    cotizații (mai mici sau mai mari) se fac oricum în orice parohie fie ea de la oraș sau de la sat.

    reducerea finațării în ultimii ani, pe care o observăm (din cifrele postate de dvs), cred că s-a aplicat peste tot, nu doar în cazul bisericii, căci banii la buget s-au împuținat.

    a compara finanțarea pentru culte cu cea pentru noul stadion național mi se pare ‘trasă de păr’.

    avem atâtea biserici… dar (până acum) nici un stadion de doamne-ajută (vorba creștinului)

    cu respect!

  11. arpisz

    Incredibil ce de denaturare a adevarului si cata minciuna prin omisie.
    Domnule Damian ….. bugetul este format din:
    -bugetul general (ordinar) al statului
    -bugetele extraordinare
    -bugetele anexa ( firmele de stat si institutiile care se bucura de autonomie financiara)
    -bugetele autonome
    -bugetele locale

    • george damian

      OK. Aştept să faci calculul pe toate aceste bugete. Apoi să îmi spui şi mie câţi bani a luat Biserica Ortodoxă şi câţi bani au luat toate celelalte biserici. Pun de pe acum pariu că sunt mult mai puţini bani decât cei încasaţi de profesori.

  12. canada

    Pt. George D. sa nu aperi asa cancer,un cancer ortodoxi leninist stalinist comunist.

    un mare CANCER datorita caruia milioane de oameni sufera dar nu si acei cancerosi de popik ce traesc foarte bine si foarte multi ani .

    sunt pe sigur ca vei sterge, stergema,dar ce tara e aceea in care se inchid spitale si scoli si se contruesc bisericute,bisericute ortodoxi leniniste staliniste comuniste ???

    banii publici in canada nu se cheltesc la asa ceva cum la voi se face poate de aceea avem spitale lux,drumuri ,autobande… si acest trai dicent in o tara ca canada.

    o tara multiculturala in care platitorii de aceste taxe nu platesc pt. biserici,popiki de tot felul de religii si monstri ci se sustin de cei ce vor asa religii si monstri-cei spalati de tot si toate !

    deci ,cine propaga ca exista dumnezei e plin de lacamie ,brutalitate ,si cancer.
    dumnezeii nu exista,exita manipularea,propaganda,criminalitatea si controlul.

  13. Ioana

    Dimpotrivă, Biserica Ortodoxă Română ar fi singura avantajată dacă statul ar renunţa să mai subvenţioneze cultele. Fiindcă în acest caz ar trebui să fie restituite proprietăţile confiscate acum vreo 150 de ani, când cu secularizarea. Statul a luat proprietăţile din care Biserica se autofinanţa şi în schimb a promis susţinere financiară pentru preoţi şi lăcaşuri de cult. Dacă dispare susţinerea financiară, trebuie date înapoi proprietăţile luate atunci. Eu una n-am nimic împotrivă şi cred că în general majoritatea ortodocşilor ar fi încântaţi de idee. A, nu vreţi să se dea înapoi ce s-a confiscat? În cazul acesta n-aveţi nici un drept să vă plângeţi de banii daţi pentru preoţii ortodocşi şi bisericile ortodoxe.
    Domnule din Canada, în caz că nu ştiaţi, în ţara aceea multiculturală cu care vă lăudaţi musulmanii au parte de tratament preferenţial…

  14. Pingback:Câţi bani se dau de la buget pentru preoţi şi biserici? | BuzzNews

  15. bugsy

    G. DAMIAN, daca tot ai cautat asa meticulos prin documentele MIN Finante ca sa dovedesti ce mic e bugetul alocat Bisericii (+cultelor) in comparatie cu cele alocate Min Educatie si Sanatate, ai mai putea face un efort sa vezi si ce venituri aduna statul de la slujitorii Bisericii ? Ai putea gasi undeva urmele uriasei evaziuni fiscale practicata de acestia? Sau asta nu se pune? Sa plangi de mila Bisericii, in detrimentul Educatiei si Sanatatii este dizgartios.

  16. alex

    Catelul Alpha zice:

    ”Educația are nevoie de finanțare mai mare de la stat, la fel și cultura, sănătatea”

    Bine tovarase, l-ai citit pe Obama si toata clica socialistoidă. Corigenți ”cum laude” într-ale economiei, dar ce contează, important e că puteți să vă dați cu părerea. Unii primesc și Nobelul pentru aberațiile astea. N-au dat roade educația si sanatatea? Pai e clar, trebuie sa bagam mai multi bani de la buget. Bagati ma, da de la voi! Poate veti realiza ca statul nu e capabil sa sustina ceva, dupa ce veti falimenta sistemul. Va doresc sa reusiti cat mai grabnic.

    Felicitari George pentru articol acesta si pentru cel cu hippiotul Cernea

    • dragos

      Bine zis tovarase alex , poate ar trebui sa ne pune cu toti in genunchi si sa ne rugam sa cada din cer profesori mai bine pregatiti, materiale didactice, laboratoare echipate, medicamente, echipamente pentru diagnosticare, ocazional cate o vindecare miraculoasa… ca de, da domnu…

  17. bugsy

    Inteleg ca te-a deranjat comentariul meu anterior. Reformulez: ai avut curiozitatea sa aflii care este contributia (slujitorilor) Bisericii la bugetul national, acelasi buget de la care primesc bani, mai multi sau mai putini? Fiind un jurnalist imbibat de deontologie (scoala SRS – ZIUA) si un bun crestin care transpira numai moralitate si bunatate, nu ma astept sa raspunzi.

    • george damian

      Vezi tu, între noi doi există o diferenţă. Eu îmi asum cuvintele. Tu eşti curajos fiindcă ai impresia că eşti anonim.
      Evaziune fiscală? Dacă un preot are o firmă şi nu îşi plăteşte impozitele, răspunde în faţa legii la fel ca orice alt cetăţean. Dacă o mănăstire are o firmă şi nu îşi plăteşte impozitele – la fel. Aşa este drept şi corect.
      Ar merita o investigaţie asupra afacerilor bisericilor din România (toate!). Însă eu nu am resurse pentru aşa ceva. Şi nu cred că vreo biserică îşi permite să practice la scară largă evaziunea fiscală. Ar fi urlat toate ziarele de multişor. Deocamdată se practică doar insinuări fără nici un fel de acoperire. Nici un jurnalist nu a fost la Registrul Comerţului şi la Administraţia Financiară să vadă cifrele.

  18. bugsy

    GD:
    1. chestia cu anonimatul e puerila. ma fac cu nu am citit-o ptr. ca te consider, inca, un tip inteligent;
    2. cine are in Romania exclusivitate pe productia si comercializarea lumanarilor? ai auzit tu cumva de factura la nunta/cununie/botez/inmormnatare/exorcizare/,…,/?

    incasarea unor sume de bani fara a elibera factura nu se numeste evaziune?

    • george damian

      1. Da
      2. Nu am auzit să existe vreun monopol al fabricării lumânărilor. Din câte ştiu există destule magazine care vând lumânări.
      3. Am avut de-a face cu preoţi de câtreva ori în astfel de situaţii. Toţi au tăiat chitanţă.

  19. Claudiu H

    Da, statul cheltuie mai putin pe Biserica decat pe alte servicii vitale, dar asta inseamna ca e o cheltuiala mica sau in totalitate utila? Daca esti bolnav cu plamanii si cumperi tigari, te scuzi prin faptul ca dai mult mai mult pe mancare? Un stat care nu investeste in educatie ar trebui sa construiasca mii de biserici? E normal ca un preot sa castige mii de euro fara sa plateasca nici o taxa iar eu sa cotizez pt salariul sau? Tot ce vreau e bun simt si o minte limpede din partea Bisericii, ar trebui sa fie un reper de moralitate in societate, nu corupta si axata pe bani.
    PS: nu inteleg abureala cu „toate cultele” , nu cred ca BOR primeste sub 90% din toate acele subventii, ca agent electoral major, dar imi cer scuze daca ma insel.

  20. Sorin

    Articolul tau contine citeva erori:

    1) Afirmi ca se dau mai multi bani pentru educatie decit pentru culte. Banii acordati cultelor recunoscute oficial reprezinta o forma de tilharire a celor care nu fac parte din aceste culte (atei, agnostici, budisti etc.). De ce trebuie sa plateasca cineva care nu doreste un serviciu religios pentru un astfel de serviciu?

    2) Expresia „nu îşi plăteşte impozitele” face parte din categoria limbajului de la piata! Nimeni nu-si plateste lui impozitele! Cum adica imi platesc impozitele? Mi le platesc eu mie? Mi le mut din buzunarul sting in cel drept?

    Statul isi tilhareste toti cetatenii pentru a acorda privilegii citivra (inclusiv cultelor recunoscute oficial, in special BOR)!

    • george damian

      1. Conform recensământului din 2002 ateii, cei fără religie şi cei cu religie nedeclarată reprezintă 0,13% din populaţia României. Problema cu această minoritate agresivă este că dacă ar primi 0,13% din banii acordaţi de la buget tuturor cultelor – tot nu ar fi mulţumiţi. Ar începe să zbiere că de fapt cei declaraţi credincioşi nu sunt credincioşi cu adevărat etc. Problema bezbojnicilor este că vor să îşi facă prozeliţi, de-asta fac atâta scandal.

      2. Diferenţe de stil.

    • Sorin

      Daca o singura femeie este violata pe an, violul este imoral! Nimeni nu a spus ca ateii ar trebui sa primeasca vreun leu, ci nu ar trebui sa fie obligati sa plateasca pentru altii sau pentru servicii pe care nu le doresc. Atit! Mi se pare un lucru elementar intr-o democratie (altfel se transforma in tirania majoritatii) si de bun-simt!

      Pleteste-ti tu impozitele cui vrei, dar nu dar nu-mi cere mie sa-mi platesc mie impozitele statului! 😉

  21. bugsy

    – despre monopolul Bisericii la fabricarea si vanzarea lumanarilor:

    „Biserica Ortodoxa Romana are monopol pe lumanarile care se folosesc in cadrul cultului. Toate parohiile sunt obligate sa cumpere lumanari de aici. Daca se constata ca se cumpara din alta parte, parohii respective sunt pasibili de a primi avertisment in prima faza, apoi canonisire la manastire. Fiecare lumanare in parte este stantata cu Mitropolia Banatului”, spune parintele Marius Florescu, purtatorul de cuvant al Mitropoliei Banatului. Obligatia de a cumpara lumanari numai de la fabrica institutiei este una cat se poate de normala sustine purtatorul de cuvant, avand in vedere ca banii sunt folositi si pentru plata salariilor preotilor. “Trebuie respectate anumite standarde de productie, si se impune o anumita disciplina. E vorba si de faptul ca aceste venituri ne ajuta pe toti, nu e un monopol impus pentru a scoate profit, ci pentru subzistenta”, spune Florescu.

    iata cum arata „subzistenta” doar la nivelul Mitropoliei Banatului: Una dintre aceste activitati este vanzarea lumanarilor catre enoriasi. Culmea, cand vine vorba de calcule, fetele bisericesti se cam incurca. Potrivit raportului oficial de activitate, Mitropolia Banatului a realizat in primele zece luni ale anului trecut 3.771.485 de lei, din toate activitatile intreprinse. Preotul Grigore Mera, responsabilul fabricii de lumanari, cea mai profitabila afacere a Mitropoliei, spune insa ca aici se fabrica lunar 10 tone de lumanari. La un calcul simplu, avand in vedere ca, tot pe baza datelor furnizate de institutie, intr-un kilogram intra circa 100 de lumanari, pretul unei bucati fiind de 0,4 lei, rezulta ca, numai veniturile realizate din aceasta activitate, se ridica la 4,8 milioane de lei pe an.

    – Biserica in cifre

    * cinci miliarde euro este valoarea medie a celor 200.000 de hectare de padure ce trebuie retrocedate Bisericii Ortodoxe Romane.
    * 400 milioane de euro valoreaza acum potrivit estimarilor cele 40.000 hectare de padure aflate deja in proprietatea Bisericii.
    * 20 milioane de euro este valoarea medie a celor peste 40.000 de hectare de teren arabil aflat in administrarea BOR.
    * 2,89 milioane de euro este bugetul de care dispune Arhiepiscopia Clujului pentru constructia si reparatia de biserici.
    * 500.000 de euro este valoarea conturilor bancare pe care Patriarhia Romana si cele sase mitropolii le alimenteaza constant pentru cheltuieli curente.
    * circa 90 milioane de euro reprezinta veniturile medii anuale ale BOR provenite din donatii si din principalele activitati economice desfasurate.
    * 440.000 euro veniturile obtinute in 2005 de societatea de constructii
    * Golia SRL controlata de Mitropolia Moldovei si Bucovinei.
    * 300.000 de euro este valoarea de piata a actiunilor pe care Arhiepiscopia Alba-Iulia le detine la societatea VES din Sighisoara
    * 126.000 de euro este venitul anual al Arhiepiscopiei Craiovei din participatia pe care o detine la o societate care tranzactioneaza electricitate si care are contracte cu Centrala Nuclearelectrica de la Cernavoda.

    – tarifele pe care Biserica Ortodoxă le-a perceput cu ocazia sărbătorii sfintei Parascheva:
    1 leu – să ţi se citească rugăcinea de pe bilet, o dată, de preot, în timpul slujbei;
    10 lei – să fii binevăzut de lume;
    20 de lei – pentru norocul şi sănătatea copiilor;
    30 de lei – pentru a scăpa de farmece;
    50 de lei – să ai noroc la bani;
    100 de lei – să te vindeci de cancer sau de o boală gravă.

    “Dați Cezarului cele ale Cezarului, iar lui Dumnezeu cele ale lui Dumnezeu”. (Evanghelia după Marcu, cap. 12, 14-17).

    12 „Iisus a intrat în Templul lui Dumnezeu. A dat afară pe toţi cei ce vindeau şi cumpărau în Templu, a răsturnat mesele schimbătorilor de bani şi scaunele celor ce vindeau porumbei,
    13 şi le-a zis: „Este scris: „Casa Mea se va chema o casă de rugăciune.” Dar voi aţi făcut din ea o peşteră de tâlhari.” („Evanghelia dupa Matei, cap. 21)

    13 Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi închideţi oamenilor Împărăţia cerurilor: nici voi nu intraţi în ea, şi nici pe cei ce vor să intre, nu-i lăsaţi să intre.
    14 Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi mâncaţi casele văduvelor, în timp ce, de ochii lumii, faceţi rugăciuni lungi; de aceea veţi lua o mai mare osândă.
    15 Vai de voi, cărturari şi farisei făţarnici! Pentru că voi înconjuraţi marea şi pământul, ca să faceţi un tovarăş de credinţă; şi, după ce a ajuns tovarăş de credinţă, faceţi din el un fiu al gheenei, de două ori mai rău decât sunteţi voi înşivă.
    (Evanghelia dupa Matei)

  22. math

    Domnule Damian, presupunand (cu efort) ca sunteti de buna credinta va informez ca aritmetica nu este domeniul Dvs.

    Comparatia acestor sume cu bugetul sanatatii si educatiei este un nonsens, o aberatie absoluta. Ati repetat de 87 de ori ca se cheltuie mai mult cu educatia si invatamantul.

    Dvs. chiar nu realizati cati salariati lucreaza in invatamant sau cat costa functionarea unei scoli ? Sau functionarea unui spital ?

    Sumele vehiculate pentru culte sunt foarte mari, celelalte incasari la fel. Nu exista evidente, nu exista impozite. BOR este o institutie superprofitabila (nu ar fi nici o problema) dar functioneaza intr-un paradis fiscal, undeva deasupra Romaniei….

    Daca vreti sa faceti ceva util aratati sursa care indica totalul alocatiilor bugetare pentru culte si repartitia BOR vs restul lumii. Cred ca sunt mai mari in realitate. Iar concluziile le putem trage si singuri, interpretarile Dvs. sunt ciudate si fac rau bisericii (presupunand ca aveti audienta).

  23. Varga Dorel

    Domnule Damian,ma bag si eu in seama sa va povestesc cate una alta,plus parerea proprie,pe care de altfel nu mi-a cerut-o nimeni.Eu am 43 ani si de cand sunt n-am vazut chitanta de la „dom` parinte”,cum zice nevasta,de la popã cum zic eu.Nu am vazut chitanta nu in familia mea,sa ne intelegem,nu am vazut chitanta la nimeni in satul meu:neamuri,prieteni sau vecini.Deci sa ma iertati ca sunt convins ca popii,nu generalizez dar sunt convins ca majoritatea,fura.Fura statul,fura enoriasii,ca amagirea unui om sa-ti dea bani e tot furt.Sa intelegeti o treaba,nenorocirea vine pe neasteptate,nu cand vrei tu,asa ca majoritatea clientilor care apeleaza la popa se imprumututa de banii aceia: nunta(tot o nenorocire e),inmormantare,pomana,etc.
    Pe de alta parte,noi suntem oameni saraci dar 1 leu sau 2 lei tot duce nevasta la biserica Duminica de Duminica.Credinciosii dau pe afara,zic eu ase la prima vedere sa fie vreo 200 persoane.Dumneavoastra,ca tot stiti calcula,faceti-va o idee cati bani se strang lunar si imaginati-va daca ii declara pe toti dom` popa.In aceeasi ordine d eidei am vazut la Protv de cateva saptamani ca popii din Constanta (Dobrogea,nush cum sunt ei organizati)au facut 24 milioane lei.Cei mai tari din Romania.Ziceau la tv ca nu platesc impozit pe banii aia.Mint stiristii?Nu sunteti dumneavostra bine informat,nu judec,inclin sa cred ca patriarhiile nu platesc impozit.Mai de o saptamana era tot la stiri un popa care se judeca cu sefii ca nu i-au dat salariu de prin martie parca.Chiar isi filmase unul din sefi care recunostea ca l-a abuzat si-i sugera sa nu faca valuri.Zicea abuzatul ca 80% din salariu vine de la stat si 20% din venituri proprii.Adica ei nu platesc impozit dar eu ii platesc 3 sferturi de salar la popa? ! E corect domnu` Damian?Nu ca restul de 20% nu ar fi tot din banii mei de om necajit lovit de nenorocire,dar macar recunosc ca io-i platesc.
    Domnule draga, ziceai ca-i putin 60 milioane euro pentru popi…Imagineaza-ti ca nu ar fi primit banii aceia si de toti banii,da` de toti banii s-ar fi cumparat medicamente pentru spitale.Asta numai intr-un an.Eu nu-mi pot imagina cum e sa ma taie doctoru` si apoi sa-mi zica:”Ca sa supravietuiesti da un telefon si zi la careva sa-ti aduca paracetamol,aspirina si nu mai stiu ce,altfel mori!”
    Acuma va mai intreb ceva:Credeti ca de acum cateva sute de ani s-au schimbat popii?Eu zic ca nu,sunt aceeasi care au pornit cruciadele,sunt aceeasi care au trait bine-mersi folosind Inchizitia vreo 600 ani.
    Ziceati ca popii au mii si sute de mii de hectare luate cu japca de stat. Cu mici exceptii,donatii de la domnitori,pamanturile alea au fost luate cu forta de biserica:InchIzitia ancheta,100% din acuzati recunosteau aberatiile de care erau acuzati,urma logic confiscarea averii in favoarea bisericii.
    Inchei cu parerea mea: Nu generalizez dar unii popi is mai rai ca hotii.Vrei sa sustii biserica,fa-o domnule draga,doneaza 50-80 sau 100% veniturile tale,dar eu fac spume daca ma obligi sa dau 10 bani unuia care vine la vecinul si zice:” sa pregatiti pe cand venim de la groapa 500 lei!”
    Va doresc sa traiti sanatos(fara sa constatati lipsa medicamentelor in spitale),sa nu ajungeti la mana popii sa va conditioneze prestatia lui de achitarea unei sume!
    PS. Cand ati auzit ultima data de un popa care a facut pomana,respectiv a cununat sau inmormantat pe careva degeaba,spunand:” Luati din partea mea,mi-a plati Dumnezeu mie!”?

    • Ioana

      De unde inchiziţie în România?! Care cruciade pornite de ortodocşi? Văd că propaganda comunistă pe care aţi învăţat-o la şcoală a avut efect…

    • XL5

      Ioana, bun, nu e inchizitie in Romanica. Dar ceea ce zice de popi e adevarat. In plus, am fost de fata cand a luat 10 mil si a dat chitanta de 800.000. De asta ce zici? Nu continui, pentru ce exemple am destule, dar aici se discuta la nivel general. La fel ,nu combat cu Damian, pentru ca are dreptate: sumele primite oficial de la stat sunt alea, probabil. Dar, pe langa sumele primite oficial, exista si alea primite fara acte (vezi ex de mai sus – de 12,5 mai mult fara acte). Plus ca atunci cand ti se spune (voalat, ce-drept) ca nu ti se ingroapa mortul, ii dai draq de bani, ca esti intr-o situatie critica, dar nu este normal sa fii conditionat in aceste momente. Haide, pa!

    • Donkeypapuas

      Necesităţile Bisericilor şi Cultelor sunt în fapt de 10 ori mai mari decât ajutorul venit de la stat în diverse forme. Până şi acea contribuţie pentru salarizare se reântoarce în realitate la Ministerul Finanţelor sub forma impozitelor şi a diverselor contribuţii sociale (CAS. sănătate, şomaj – sic! ).
      Remarc alt lucru: cea mai mare parte a guriştilor care-şi dau în petec împotriva (mai ales) Bisericii noastre Ortodoxe îşi trag sorgintea ideologică direct din tezele lui Marx, Lenin şi Stalin. Direct de la duşmanii neamului românesc. Cât despre pastorii cultelor neoprotestante – nu mă interesează agenţii de influenţă dizolvanţi ai unei puteri străine. Până acum o sută de ani nu am avut specimene de genul ăsta printre români iar cui nu-i convine felul nostru, românesc, de a ne conduce politica inter-religioasă nu are decât să se care de aici.

  24. kyko

    Biserica Ortodoxa din Ro e o gasca de corupti, pedofili, betivi si hoti! Nici 5% din ei nu cred in Dumnezeu ci in euro si dolar! Nici un popa nu da chitantza pe sumele incasate, se platesc zeci de mii de euro spaga pentru o parohie cat de mica. Slujba de inmormantare costa 60 de lei dar popii te ard de 5-10 milioane(vechi). Biserica are o gramada de activitati comerciale NEIMPOZITATE! Evaziune fiscala, spalari de bani, imbogatire fara just temei. 80% din banii manuiti de biserica sunt negri. De aia coruptia e in floare! Merita trasi in tzeapa „sfintiile lor!”

  25. adi

    ca sa compari bugetul pentru biserici cu bugetele pentru sanatate si educatie trebuie sa fii cel putin retardat mintal. ce ai vrea, sa fie comparabile??? oare aia care au spus ca se cheltuie prea mult au spus cumva ca se cheltuie mai mult decat la educatie si sanatate? ar fi si culmea culmilor culmilor.

    problema mea e ca se cheltuie pentru ele mai mult de 1 leu. nu suntem o teocratie, iar beneficiile bisericii (spre deosebire de educatie si sanatate care au un folos clar) nu sunt sustinute de nici un studiu, NIMIC. e doar vrajitorie organizata. vreau si eu sute de milioane euro asa, pentru incantatii, poezioare, lumanari, aparut in fata fraierilor in rochie, si plimbat in E-Class.

    apropo, sa-mi spui si mie, extraordinar de desteptule, cate state occidentale au in acelasi timp:
    – culte finantate masiv de stat din banii TUTUROR
    – popi bugetari
    – scutire de taxe si impozite
    – religie obligatorie (in general de un singur fel: ortodoxa) 12 ani in toate scolile de stat, cu profesori bugetari.

    hai bloggeracule de internet, sa vedem.
    si cu CMN nu cred ca ai pus toate sumele.

  26. Zifnab

    Buna lamurirea referitoare la sume si la surse.

    Dar, nu inteleg ceva: de ce compari sumele date cultelor cu sumele date unui Minister de interes national? Este evident ca vor parea mici.

    Hai sa comparam altceva: cat investeste statul roman in consilierea copiilor versus cat investeste statul roman in culte.
    Practic, sunt cam aceleasi activitati:
    – cultele se ocupa de sufletul omului, daca iti gasesti linistea interioara esti mai fericit
    – consilierea timpurie a copiilor ii ajuta sa sa-si gaseasca vocatia, vor fi mai fericiti
    Sincer, sumele alocate cultelor sunt enorme.

    Gasesc gresita scuza: ce vina are Biserica ca statul ii da bani an de an si ii mai da si proprietatile inapoi. Este ca si cum ai sustine ca intr-un caz de mita numai cel care da este vinovat. Si stim cu totii ca nu este asa

  27. Habarnam

    În primul rând aveţi date incomplete, pentru că de la bugetele Cons Judeţene şi Cons Locale se pot aloca (şi s-au alocat) bani separaţi pentru (anumite) biserici pe criterii preferenţiale.

    În al doilea rând banii de la buget pentru culte ar trebui să fie ZERO LEI, şi asta în folosul ortodoxiei şi a creştinilor (care au mai rămas) în România. Raţionament:

    Prin filiera politică (atenţie, bani publici = FILIERĂ POLITICĂ) se încurajează „anumite” parohii care sunt supuse puterii (care e la conducere la un moment dat), asta în detrimentul unor oameni de bună-credinţă care îşi conduc enoriaşii către mântuire. Doi la mână: învăţământul teologic ar trebui finanţat cu zero lei, pentru că şpaga merge piramidal de la elevul seminarist până la Preafericitu patriarh şi astfel elevii fără posibilităţi (dar care totuşi au har divin prin născare) nu au cum să ajungă vreodată în viaţa lor preoţi. Aproape 80% din parohiile din România se iau pe şpagă şi ajung să fie slujite de lupi paznici la oi.

    Alte argumente: prin ruperea de filiera politică şi prin încurajarea contribuţiei directe a enoriaşilor (printr-o lege a donaţiilor corespunzătoare) se poate schimba hegemonia Bisericii Oneroase Române şi înlocuirea conducerii cu una ortodoxă. Dacă ne încăpăţânăm să păstrăm controlul politic actual riscăm să ajungem o ţară cu 100% preoţi corupţi pentru că cei care mai au încă un dram de credinţă încep să moară iar cei neprihăniţi nu au acces în sistem. Selecţia trebuie să o facă enoriaşul, nu protopopul: banul trebuie să vină de la credincios către preotul comunităţii, nu de la ierarhul corupt către popa vândut lui Mamona:

    http://pandoras.realitatea.net/politica-societate/cui-servim-lui-dumnezeu-sau-lui-mamona-18902.html

  28. nnn

    bravo …
    1. biserica mananca mai putini bani decat ministerul sanatatii sau al educatiei … (probabil ar trebui sa fim recunoscatori)
    2. „toate cultele” inseamna in proportie de peste 90% biserica ortodoxa

    3. 287.023.000 LEI (~ 72.000.000 €) e o suma ENORMA din bani publici, cheltuita pentru prozelitism si indoctrinare

  29. Boomer

    Interesanta comparatie. Futila din pacate.
    Un stat ce vrea sa se pretinda cat de cat civilizat, fara un sistem educational si de sanatate ajunge sa se dezintegreze in cateva decenii.
    Fara un sistem de culte finantat – chiar si partial de catre stat, acesta supravietuieste bine mersi. Avem exemple cacalau.
    In plus – fara al lua in calcul bugetele administratiilor locale, mai mult decat generoase cu ‘cultele’ in ceea ce priveste ‘contributii’ in sume de bani sau terenuri, lucru pe care nu l-am vazut in articol, e mult de munca si de sapa pentru a fi exhaustiv – bugetul alocat (la nivel national) cultelor – sau oricarei alte entitati – poate fi suplimentat oricand.

    De exemplu:

    H.G. 263 / 31/03/2010
    Art.1 Se aproba suplimentarea bugetului Secretariatului General al Guvernului pe anul 2010 din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2010, cu suma de 2.150 mii lei, la cap. “Cultura, recreere si religie”, titlul 59 “Alte cheltuieli”, pentru Secretariatul de Stat pentru Culte, si alocarea acesteia Episcopiei Caransebesului in vederea finalizarii constructiei Catedralei Episcopale din Caransebes, judetul Caras-Severin.

    2,150,000 RON ~= 500,000 EUR la data respectiva. Maruntis.

  30. Pingback:Câţi bani se dau de la buget pentru preoţi ? | Santinela ortodoxa blog

  31. andrei

    Cum sa compari preotimea cu sanatatea sau si mai rau, cu educatia? Preotii nu ar trebui sa primeasca nimic de la stat (vezi toata teoria cu sfintii parinti si cum au trait ei), sti cum si-a revenit Japonia dupa razboiul mondial? Au investit in educatie un procent enorm din PIB, au dus-o rau 30 ani dar uite unde sunt acum, acolo nu mai exista oameni ca tine. Sti ce inseamna Biserica? definitia din biblie? Mai citeste niste biblioteci si atunci poti sa dai cu parerea pe internet! Sti de ce a prins ideologia comunista asa bine in multe tari? Pentru ca toti s-au saturat de un mileniu de stapanirea al bisericii… Sti ce institutie a facut cele mai mari crime din istorie? spui ca ai studiat istoria dar nu se vede…Esti retardat? Ai supt in copilarie de la tati nu de la mame lapte?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *