Jurnaliştii Paul Tutsek şi Zsuzsa Hunyadi de la Deutsche Welle au făcut un reportaj despre Catedrala Mântuirii Neamului din Bucureşti. Au strecurat în el o serie de minciuni perverse, preluate pe nemestecate de jurnaliştii din România: statul român favorizează Biserica Ortodoxă Română, Guvernul României plăteşte 600 milioane euro pentru construirea unei biserici, şcolile din România se închid într-un ritm alert, laolaltă cu spitalele. Ce imagine rămâne: o ţară habotnică, lipsită de educaţie şi îngrijire medicală. Dar să vedem minciunile de la Deutsche Welle.
Prima minciună: Catedrala Mântuirii Neamului costă 600 milioane euro
Deci ce zice reportajul Deutsche Welle despre Catedrala Mânturii Neamului: „Biserica Ortodoxă Română şi Guvernul vor plăti împreună cele 600 de milioane de euro necesare construirii catedralei, Guvernul a pus la dispoziţie terenul în valoare de 200 milioane euro”. Mai rămân 400 de milioane de euro de acoperit, şi dacă mergem pe calculul celor de la Deutsche Welle atunci Guvernul va mai avea de plătit doar 100 de milioane euro. Ca să nu spunem că cifra de 600 milioane euro e scoasă de Deutsche Welle din burtă: costul construcţiei a fost evaluat la 200 milioane euro (vezi aici).
Ce a ajuns în presă? Catedrala Mânturii Neamului costă 600 milioane euro, bani plătiţi de Guvern. Nu a verificat nimeni nimic, nu a făcut nimeni nici un calcul. Toată lumea citează după ureche un reportaj făcut după ureche. Dă mai bine să zbieri „Guvernul dă 600 milioane euro pentru o catedrală” – chiar dacă este vorba de o minciună sfruntată.
Bineînţeles, este citat minunatul Remus Cernea. Aici „jurnaliştii” Deutsche Welle o dau cu mucii în fasole: una zice minunatul Remus Cernea, alta traduc ei (pe la 00:40). Deontologie. Bineînţeles, apare şi Ceaucescu şi Securitate. Nu se putea fără. Din păcate, lipseşte Dracula – dar putea şi el să fie înghesuit pe undeva.
A doua minciună: o biserică construită la două zile, trei şcoli închise pe zi
„În ultimii 20 de ani peste 4.000 de biserici au fost construite în România, mulţumită sprijinului guvernamental. Statistic, asta înseamnă că la fiecare două zile a fost încheiată construcţia unei noi biserici. Între timp, în fiecare zi sunt închise câte trei şcoli şi din ce în ce mai multe spitale.” Aşa zice Deutsche Welle.
Trei propoziţii, trei minciuni. Jurnaliştii din România le-au preluat pe nemestecate, fără să facă nici cel mai mic calcul aritmetic. Dacă ne luăm după cele spuse de „jurnaliştii” de la Deutsche Welle în cele 7300 de zile ale ultimilor 20 de ani, a câte 3 şcoli pe zi – ar fi trebuit să fie închise 21.900 de şcoli (nicăieri nu se spune în ce perioadă au fost închise şcolile, aşa că un ascultător oarecare poate prespune că este vorba tot de ultimii 20 de ani). Nu avea România de unde să închidă 21.900 de şcoli, ţara asta are 320 de oraşe şi 2.859 de comune… Dacă ne gândim şi că sunt închise „din ce în ce mai multe spitale” (tot în ultimii 20 de ani?!?!) şi mai facem un calcul ajungem la cifre astronomice.
Dar dincolo de aritmetică, „jurnaliştii” Deutsche Welle nu citează nici o sursă pentru cifrele pe care le prezintă. Poate le-au primit de la minunatul Remus Cernea şi nu s-au mai gândit să verifice. Doar Remus Cernea este fost catindat la preşedinţie şi preşedinte al Asociaţiei Umaniste! L-or fi întrebat pe minunatul Remus Cernea câţi membri are minunata lui asociaţie şi din ce surse este finanţată? Are măcar un sediu?
Lista bezbojnicilor
Acum să vedem ce au înţeles jurnaliştii din dezinformarea propagată de Deutsche Welle. Am adunat mai jos o listă a ruşinii jurnalismului din România. Oameni care preiau o ştire pe nemestecate, pe negândite – fără să verifice. Adevărate relee de dezinformare.
Adevărul: În timp ce şcoli şi spitale sunt închise, Guvernul României construieşte catedrale
BONUS Gândul, un editorial (adică analiză!): Catedrala Mântuirii Neamului a ieşit prima din criză
România Liberă: Deutsche Welle World: Guvernul României închide spitale, dar construieşte catedrale de milioane de euro
Ştirile ProTV: Deutsche Welle: „In Romania, se inaugureaza 4 biserici pe saptamana, dar se inchid 3 scoli pe zi”
Money Channel: Guvernul dă bani pentru Catedrala Mântuirii Neamului dar închide şcoli şi spitale
Realitatea TV: Deutsche Welle: Guvernul dă bani pentru Catedrala Mântuirii Neamului dar închide şcoli şi spitale
Ziare.com: Catedrala umilinţe neamului
Se mai miră cineva că Nicolae Ceauşescu a fost executat sub acuzaţia de „genocid” fiind citată cifra de 60.000 de morţi la Loviluţie? Cine mai stă să analizeze că în decembrie 1989 au murit în total 1104 oameni? Sau că din aceşti 1.104 majoritatea de 942 au murit după fuga lui Ceauşescu? Detalii… Ca şi în 1989, jurnaliştii români „jurnaliştii din România” au rămas nişte simple relee de dezinformare, gata să preia orice scuipat pe obrazul României şi să îl propage cu îndârjire.
Total de acord, cu o singura mica remarca: e vorba, cred, la sfarsit, de „jurnalistii romani”, la fel cum s-a scris despre cei doi ungurasi din Targu Mures ca sunt „ziaristi germani”. Chiar si cu doi de i. Si, pe deasupra, ca reportajul mizer e al „presei germane”. De ce nu al intregii „prese europene”?!
http://roncea.ro/2011/08/01/cine-sunt-ziaristii-germani-care-ataca-biserica-ortodoxa-romana-sub-acoperirea-presei-germane-doi-unguri-de-pripas-din-targu-mures-paul-tsusek-si-zsuzsa-hunyadi-rusine-deutsche-welle/
Eroare din fuga tastaturii. Formularea corectă era „jurnaliştii din România”. Mulţam de observaţie.
Pingback:Minciunile Deutsche Welle despre Catedrala Mântuirii Neamului. The lDeutsche Welle’ lies about the Romanian Cathedral of National Redemption | Ziarişti Online
De acord cu dvs ca pot fi niste manipulatori. Nu ca o reactie de respingere fata de ceea ce spuneti, ci ca o intregire a cestei informatii, puteti sa furnizati date asupra cheltuielilor reale pe care le presupune constructia aceasta?
Din ce stiu eu despre ea, pe mine constructia acestei catedrale m-a indepartat de biserica, nu m-a apropiat.
O sa fie o alta scuza sa vedem omorandu-se oameni intre ei pentru „apa sfintita”.
Si chiar si amplasarea mi se pare elocventa – nu mantuieste si continua munca bisericii (un fel de UDMR al tuturor regimurilor perindate la conducerea Romaniei)
Daca reportajul DW are ceva adevar in el este ca liderii BOR nu au avut niciodata puterea de a se opune daramarii de biserici.
Pingback:George Damian: Minciunile Deutsche Welle despre Catedrala Mântuirii Neamului. The Deutsche Welle’s lies about the Romanian Orthodox Cathedral of National Redemption | Victor Roncea Blog
Pingback:George Damian: Minciunile Deutsche Welle despre Catedrala Mântuirii Neamului. The Deutsche Welle’s lies about the Romanian Orthodox Cathedral of National Redemption | Japca la romani ...
Pingback:Catedrala Mantuirii Neamului, sau cum sa arunci sute de milioane pe vreme de criza | Exprimare Libera
Faci o mica mare confuzie: costul la rosu e una, costul total e alta. O lucrare la rosu nu include finisajele, care, de obicei, reprezinta partea cea mai costisitoare.
CORECT!!!!!
Numai ca nimeni dintre ceilalti nu vor da o ceapa degerata pe observatia facuta. Ei si cei e un mic detaliu. De la rosu la final…. iti sar de regula ochii cit cepele.
Probabil ca va costa in final 600, stii cum e in Romania cu evaluarea proiectelor de la buget.
In rest f. fain articolul, ziaristii sunt niste javre.
Pingback:Catedrala Mântuirii Neamului Prost va muta axa Pământului cu 10 cm « Tulai!ro - Singurul blog din lume care e la fel ca celelalte
Caca maca. Asa zisele minciuni sint total nesemnificative din moment ce fondul problemei ramane acelasi. In plus, spectatorul e neamt. Parca il intereseaza pe neamt ca-s 200 si nu 600 de milioane de la gura prostului de roman, ca nu se inchid 3 scoli pe minut ci 5 pe saptamana etc. Si neamtu, ca orice om normal, intelege ca se arunca o gramada de bani in burta bisericii in timp ce scolile si spitalele se inchid, oamenii mor de foame etc.
Va costa peste 600 mil.E mai mult ca sigur.Problema e ca este groaznic de urata si arata ca un tort.Geamurile sunt mici si da impresia de ev mediu.Oare romanul care plateste trebuie sa fie batjocorit de niste arhitecti incompetenti?Dece nu se face concurs international?Fata de Notre Dame sau Domul din Milano e o uratenie
”Ce imagine rămâne: o ţară habotnică, lipsită de educaţie şi îngrijire medicală”
Vrei sa zici ca nu e asa? Tu in ce Romanie traiesti, mai ultra-ortodoxule? Sau faci parte din beizadelele de milionari de carton care nu traiesc ceea ce traieste marea majoritate a acestui popor: lipsuri, boli, grija zilei de maine si mai ales, MAI ALES- DEZNADEJDE. De ce se calca in picioare ”ortodocsii de 2000 de ani” si se injura pentru apa sfintita? Din credinta? Credinta autentica nu are astfel de roade. Deznadejdea umple bisericile din Romania. Nu te uiti ce progres este in tarile vestice ”necredincioase” si in ce hal sunt tarile estice ”ortodoxe” Romania, Bulgaria, etc?
În ce ţară CIVILIZATĂ aţi mai văzut voi aşa popi buhăiţi de-atâta grăsime, semn al traiului bun dobândit de pe urma încasărilor de la populaţia care le plăteşte salariile? De unde are BOR de primit atâtea „retrocedări” şi cum s-a acumulat în decursul anilor atâta neruşinată avere? În ce ţară dezvoltată economic şi spiritual mai vedeţi popi atât de împopoţonaţi, de ţi se face silă să le priveşti podoabele şi straiele „bătute” cu aur şi argint? De ce nu-şi adaptează BOR ritualurile ? Vi se pare normal să botezi un prunc de numai o lună de zile, scufunzându-l în halul ăla în cristelniţa plină cu apă, de multe ori rece, fapt ce face ca măcar cu o răceală să se-aleagă bietul copil? Vi se pare civilizat să se urle-n halul ăla înfiorător de deprimant în timpul slujbelor săvârşite-n bisericile construite între blocuri? De ce nu vorbeşte popa cu credincioşii şi trebuie să lălăie nişte vorbe prea puţin inteligibile, ca să nu mai zic că-s lipsite de orice urmă de noimă? Vi se pare că-i semn al civilizaţiei spectacolul grotesc de-a plimba mortul şi, de ceva vreme, chiar moaştele a mai multor sfinţi (?!), pe străzi, obstrucţionând circulaţia şi înfiorând populaţia? Vi se pare că-i demnă de tot respectul această dambla de-a construi atâtea şi-atâtea biserici şi, mai ales, de-a le face atât de mari, atât de împopoţonate cu atâtea şi-atâtea picturi a căror realizare necesită timp şi bani? Poate că ăia doi unguri de-au scris despre Catedrala Mântuirii Neamului or fi avut ceva cu România, dar trebuie să recunoaşteţi că preoţimea BOR este o castă intolerabil de arogantă şi inacceptabil de îmbogăţită de pe urma credullilor săraci, mai ales cu duhul….
Biserica nu trage pe nimeni de mânecă. De obicei oamenii vin singuri.
He he, dar banii ti-i ia cu japca.
Biserica nu trebuie finantata de la buget, popii sa traiasca din ce dau enoriasii aia netrasi de maneca.
Biserica ortodoxa romana din pacate nu are nici un vector de educatie civica. Astfel ca cu cit mai multi narozi (de la rusescul „narod”) cu atit mai bine le e, in folosul apropiatilor lor, dar nu a aproapelui in sens biblic.
Ce articol aberant! Toate criticile aduse articolului sunt niste idiotenii. Doamne, mare-i gradina Domnului (de prosti si ultraortodocsi)… :):):)
Vorbirea despre Biserică între curs şi discurs sau a cuvânta, într-un duh creştinesc, despre Catedrala Mântuirii Neamului Românesc…
Introducere
Vorbind despre Biserică şi în Biserică – despre rolul şi importanţa Ei, am ajuns la multe definiţii ce i se dau Bisericii, cu alte cuvinte am ajuns la o teoretizare, la o nuanţare a detaliilor… Nu ştiu, în schimb, în ce măsură, împlinim în practică cunoştinţele teoretice pe care le cunoaştem despre Biserică şi dacă le împlinim în Biserică – acolo unde le este locul şi rostul!… Şi din cauza acestei stări de fapt există o tensiune: între real şi ireal, între istorie şi Împărăţia Lui Dumnezeu. Sau, mai concret, între idealul creştin: care este viaţa în Iisus Hristos şi viaţa pământească pe care o ducem cu toţii. Rezolvarea acestei antinomii, contradicţii nu implică numai acţiunea umană ci şi divină. Prin el, omul, a realizat prea puţin în planul sensului şi a destinului său. Când singur vrea să se autodivinizeze, să se facă înger de fapt el ajunge fiară.
Omus secundus deus – maximă iluministă şi marxistă – este concretizarea acestei căderi. Căutând singur paradisul desăvârşirii a aflat iadul dezumanizării. Tensiunea nu se poate rezolva în sine ci numai în Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Iar mântuirea noastră se realizează aşezându-se sub Revelaţie, nu deasupra ei. Omul căzut refuză Revelaţia, el pune condiţie Revelaţiei, erezia, produsul subiectivismului demonic, face ce vrea cu Revelaţia şi transmiterea ei prin Biserică. Ei uită că natura Revelaţiei, nu este o sumă de propoziţii, de informaţii, iar înţelegerea mântuirii nu este una gnostică, teoretică.
Se uită că religia creştină nu este rodul căutării omului ci este istoria căutării omului de către Dumnezeu. În Revelaţie, în această căutare şi descoperire, Dumnezeu nu comunică numai adevărul despre El, ci se deschide El Însuşi şi ne arată condiţiile mântuirii în El. Unirea omului cu Dumnezeu este scopul Revelaţiei, deci umanul este uman numai în Dumnezeu. Această înfiere a noastră în Hristos se realizează în Biserică. Acesta e mesajul Ortodoxiei şi puterea ei unică: accesul la duhul înfierii.
Ereziile caută a-şi acomoda lor lucrurile Lui Iisus Hristos, patimile, învierea şi chiar trimiterea Duhului Sfânt. Dar se uită, în întunericul ce-i cuprind, că Iisus Hristos este însuşi Ομεγα αποστολος του Θεου – marele trimis al Tatălui, după expresia Sfântul Grigorie Palama. Căci El Spune: „N-am venit să fac voia mea ci voia tatălui meu, care este în ceruri”. Aşadar, cine trimite, cine alege, cine este trimisul? Tatăl trimite pe Duhul: „Cine vă primeşte pe voi, pe Mine mă primeşte şi cine mă primeşte pe Mine, primeşte pe Cele ce M-a trimis pe Mine”. (Matei 11,40) „Şi Eu voi ruga pe Tatăl şi alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac” (Ioan 14,16). Sfânta Treime este misionară prin însăşi trimiterea ei.
Modurile de existenţă a Lui Dumnezeu se comunică Bisericii, Ea este aleasa şi Ea este plină de Treime, spune Sfântul Vasile cel Mare: Ea este aleasa şi ea trimite. Sfânta Treime este baza, modul structurii funcţiilor Bisericii. Taina coborârii Sfintei Treimi şi taina urcării omului la Ea este esenţa adevărului, concretizat în această realitate divino-umană care este Biserica. A fi creştin, a fi în Biserică înseamnă a fi în Sfânta Treime. Unirea se face prin Sfântul Botez, În Biserică nu în afară de Biserică, după principiul paulin: Nu ne propovăduim pe noi înşine. Orice propovăduire care rupe pe Iisus Hristos de Treime, de Biserică, face din Ea o simplă învăţătură umană.
Mântuirea în Biserică este intrarea în comuniune cu Sfânta Treime căci Ea, Biserica este locul şi spaţiul manifestării Sfântul Treimi. Iar Biserica se manifestă în Sfânta Treime, în care se află nuanţele persoanelor: a Tatălui şi a Fiului şi a Sfântul Duh.(Tainele iniţierii) De aceea cea mai mică biserică devine Ierusalimul ceresc. Iisus Hristos ne mântuie nu în primul prin învăţătura Lui ci în prin Persoana Sa, care a zis: Eu sunt pâinea vieţii (Ioan 6,35). De aici rezultă inseparabilitatea operei şi învăţăturii Lui Hristos de Persoana Sa, şi acesta este un principiu dogmatic. Domnul Iisus Hristos nu a venit să ne dea numai o gnoză, o cunoştinţă, un cod moral, sau anumite mistere esoterice, El este prezent în Biserică prin Sfintele Taine. Şi de aici rezultă aspectul fiinţial al mântuirii: El ni se dă cu viaţa Lui, iar mântuirea: este viaţa noastră în Sfânta Treime după cum Sf. Ap. şi Ev. Ioan ţine să consemneze în cap. 17. Morala se identifică cu persoana Lui Iisus Hristos. La fel Revelaţia nu e o sumă de propoziţii sau de doctrine, ea este persoana Lui Iisus Hristos, este viaţa Sfintei Treimi. Dar acestea sunt în Biserică, ruperea omului de Dumnezeu şi de dragostea Lui, prin erezie, este un „pustiu de bine”. „Ei uită că ascultarea şi smerenia este modul existenţei în sânul Sfintei Treimi”, după cum spune Sfântul Siluan Athonitul. Ei uită că Iisus Hristos „trăieşte în eternitate în stare de Fiu”, adică de ascultare.
Nu se poate reduce creştinismul la un simplu moralism sau doctrinalism, acestea sunt metode ale misionarismului neoprotestant. Trebuie să înţelegi, să cauţi, să afli că dogma nu este doctrinalism iar morala eticism, ci ele, sunt viaţă, participare la Dumnezeu. Dacă „Bucuria Tatălui şi a Fiului este în Duhul Sfânt”, spune Sfântul Grigorie Palama, cum tu faci din iconomia lor în Biserică şi în Istorie?
După Slăvita Sa Înviere, Mântuitorul nostru Iisus Hristos se arată ucenicilor şi le spune: Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Şi puţin mai târziu: „Şi iată Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârşitul veacului”. (Matei 28, 19-20). Expresia “toate” arată natura şi porunca misiunii. Misiunea se realizează pe baza scripturii şi a tradiţiei liturgice şi patristice, căci Iisus Hristos Însuşi a zis: „Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul” (Ioan 16,13).Conştiinţa misiunii trebuie lărgită, iar misiunea Bisericii nu a înţeles alegerea ca supremaţie.
Dumnezeu te alege, nu ca să te înalţe, ci ca să te coboare, prin slujire. Arhiereul, Preotul, Diaconul, crediciosul sunt robii Lui Dumnezeu. (Ep. Romani – 9,10,11). Este de luat aminte: Orice dezlegare se face pentru ceilalţi, Iisus Hristos şi-a dat viaţa pentru toţi, suntem aleşi, pentru a fi la dispoziţia tuturor. În creştinism, alegerea este universală, ucenicii au fost trimişi la toate neamurile. Epistola către Efeseni: este cartea eclesiologică a Bisericii. Prin opera Sa Iisus Hristos recapitulează totul, concentrează totul sub un singur cap: El, şi aceasta este marea taină că: „păgânii sunt împreună cu noi martori ai aceleaşi făgăduinţe”. Domnul nostru Iisus Hristos rupe peretele vrajbei dintre Israel şi păgâni. Aceasta este misiunea Bisericii, marele mister: ea împacă totul şi ceea ce este pe orizontal şi pe vertical. Misiunea sa este a chemării, a slujirii şi împăcării. Referinţe speciale avem la Sf. Ap. Şi Ev. Matei – cap.10 şi Luca – cap. 9 din ele rezultă legătura indisolubilă dintre evanghelizare şi slujire, Biserica făcând prezentă, ca activitate mântuitoare, prezenţa Lui Iisus Hristos în lume şi în Istorie.
Pe lângă Sfintele Taine (căci astfel avem legătura cu Mântuitorul Iisus Hristos), trebuie să se înţeleagă că acest trup al Bisericii este şi organizat după concepţia paulină, din Epistola către Efeseni. Ortodoxia şi Biserica Romano-catolică au o înţelegere bisericească, eclesială, a credinţei, deci obiectivă, ca realizare şi plenitudine a Lui Hristos. Denominaţiunile creştine, ereziile istorice înţeleg individualist credinţa. Se uită, sau nu se înţelege că Biserica poate fi contestată nu numai secularistic (sociologic, ideologii ateiste) ci din interiorul ei, de natură creştină.
Biserica şi Iisus Hristos sunt o unitate indisolubilă. Istoria misiunii se identifică cu istoria Bisericii. Istoria ei este relaţia Lui Dumnezeu cu semenii şi invers. Neavând o istorie a misiunii, nu ai o istorie a Bisericii, şi atunci, eşti doar o simplă adunare, un grup de oameni, o apariţie meteoritică, stelară pe scena istoriei şi a teologiei. Trebuie să iei aminte, la fel şi noi! Relaţia umanităţii cu Dumnezeu se înţelege ca realitate istorico – teandrică şi sinergetică.
Dar mărturisirea în istorie este incomodă pentru societatea bazată pe minciună, înşelăciune şi violenţă. A mărturisi pe Dumnezeu înseamnă a declara război pe viaţă şi pe moarte cu diavolul, a nu mărturisi înseamnă a avea pace cu acesta. Dacă în perioada persecuţiilor, creştinismul era prigonit fiind în afara societăţii, astăzi se constată o ieşire acesteia din creştinism spre puncte centrifuge ale autoumanizării.
Vocea profetică a Bisericii se aude în istorie, căci nu se concepe, ca propovăduind adevărul să nu mustri păcatul. Glasul ei este aidoma cuvintelor scripturii: „Iată Eu stau la uşă şi bat”… Chemarea ei se îndreaptă către toţi, şi face acest lucru din ziua Cincizecimii, prin vicisitudinile istoriei. Glasul ei străbate veacurile, căci mărturisirea credinţei creştine îi aparţine doar Ei, în acest fel ajungându-se la o relaţie simfonică dintre Biserica luptătoare şi cea triumfătoare…
Despre importanţa şi necesitatea construirii Catedralei Mântuirii Neamului precum şi a rostului, rolului şi semnificaţiei acesteia
După această introducere şi dezbatere de natură ori de nuanţă eclesiologică, vom ajunge la dezbaterea propriuzisă: aceea a lămuririi şi limpezirii rolului, locului, importanţei şi necesităţii construirii Catedralei Mântuirii Neamului Românesc – un proiect deosebit de important şi de curajos pe care actualul întâistătător al Bisericii noastre Ortodoxe Române Preafericitul Părinte Patriarh Daniel doreşte să-l ducă până la la capăt, până la bun sfârşit, având suficiente şi eficiente argumente în impunerea şi susţinerea acestui măreţ şi nobil demers, câteva din aceste argumente, evocându-le şi noi, în cele ce urmează, (şi) cu ajutorul comunicatului Biroului de Presă al Patriarhiei Române şi al Centrului de Presă „Basilica”, publicat in cotidianul creştin „Lumina” din 01.08.2011; (http://www.ziarullumina.ro/articole;1680;1;60598;0;De-ce-construim-Catedrala-Mantuirii-Neamului si-care-este-semnificatia-acesteia.html)…
1. Despre necesitatea liturgică a construirii Catedralei Mântuirii Neamului
Numai cine slujeşte sau participă la momentele solemne liturgice şi la ceremoniile bisericeşti din actuala Catedrală Patriarhală cunoaşte dificultăţile pe care le creează lipsa acută de spaţiu în desfăşurarea normală a slujbelor religioase. Actuala Catedrală Patriarhală, construită la mijlocul secolului al XVII-lea (1656 – 1658), a fost iniţial biserică mănăstirească, devenită ulterior catedrală mitropolitană în anul 1668, iar din anul 1925, odată cu înfiinţarea Patriarhiei Române, ea serveşte în mod provizoriu drept Catedrală Patriarhală până la construirea Catedralei Mântuirii Neamului, aşa cum se menţionează în pisania scrisă deasupra uşii de intrare de patriarhul Miron Cristea, după lucrările de restaurare din anii 1932-1935. Toate catedralele mitropolitane din provinciile româneşti sunt cu mult mai încăpătoare decât actuala Catedrală patriarhală şi oferă clerului şi credincioşilor condiţii mai bune pentru desfăşurarea cultului.
2. Despre necesitatea Ei publică…
Potrivit Legii privind „Libertatea religioasă şi regimul general al Cultelor” nr. 489/2006, Cultele sunt persoane juridice de drept privat şi utilitate publică (art. 8, alin. 1). În Catedrala Mântuirii Neamului vor fi organizate ceremonii religioase cu caracter public-naţional, ca de exemplu pomenirea eroilor neamului românesc la sărbătoarea Înălţării Domnului – Ziua Eroilor (unul din hramurile viitoarei Catedrale patriarhale) şi a Eroilor din Decembrie 1989 sau slujba de Te-Deum la Ziua Naţională – 1 Decembrie. În acelaşi timp, în Catedrala Mântuirii Neamului se vor desfăşura alte ceremonii, aniversări sau comemorări cu caracter naţional şi internaţional, vor fi primiţi oaspeţii din străinătate şi vor fi organizate evenimente cu semnificaţie religioasă, congrese, conferinţe şi alte manifestări ale preoţilor şi tinerilor români din ţară şi străinătate. Utilitatea publică a viitoarei Catedrale patriarhale va fi evidenţiată şi de amenajarea spaţiului generos de aproape 6 hectare din jurul ei ca parc public, mărind suprafaţa spaţiilor verzi din Bucureşti.
3. Simbol al unităţii dintre lucrarea spirituală şi socială a Bisericii
În ansamblul Catedralei Mântuirii Neamului, lucrarea spirituală de ordin liturgic, catehetic şi omiletic se va desfăşura în unitate şi completare cu lucrarea social-culturală – prin Centrul de conferinţe şi Muzeul creştinismului românesc -, social-filantropică – prin cantina şi căminul pentru pelerini -, şi social-medicală – prin Centrul de diagnostic şi tratament -, toate în incinta Catedralei noi.
4. Simbol al unităţii dintre generaţii şi al românilor de pretutindeni
Catedrala Mântuirii Neamului prin stilul arhitectonic tradiţional bizantin-românesc va fi reprezentativă pentru credinţa majorităţii poporului român. Picturile şi mozaicurile viitoarei Catedrale Patriarhale vor include sfinţi şi lăcaşuri de cult reprezentative din toate provinciile româneşti şi chiar ale comunităţilor de români din afara României.
5. Despre valoarea Ei de simbol al demnităţii naţionale
Biserica Ortodoxă Română este astăzi singura între Bisericile Ortodoxe fără o catedrală reprezentativă pentru credinţa majorităţii poporului român. În mai multe ţări din lume, Catedrala din capitală se numeşte catedrală naţională. De exemplu, National Cathedral din Washington este catedrală naţională, în care au loc şi ceremonii cu valoare de simbol naţional. De remarcat faptul că în Bucureşti a fost construit stadionul Naţional Arena cu o capacitate de 55.000 de locuri, din fonduri publice, fără mari proteste în legătură cu oportunitatea acestui obiectiv sportiv naţional. În schimb, Catedrala Mântuirii Neamului, cu o capacitate de 5.000 de locuri, va fi construită doar parţial din fonduri publice, ceilalţi bani fiind din donaţii ale clerului şi credincioşilor ortodocşi români din ţară şi străinătate.
6. Catedrala Mântuirii Neamului Românesc este complementară şcolilor şi spitalelor din România
Noua Catedrală Patriarhală nu poate fi pusă în concurenţă sau opoziţie cu şcolile şi spitalele din România, aşa cum fac cei ostili construirii ei, deoarece ea este complementară acestora. Şcolile publice din România sunt concurate şi completate de multe şcoli particulare, apărute după 1990, aşa cum spitalele şi alte unităţi medicale de stat sunt concurate şi completate de centre medicale private. În schimb, Catedrala Mântuirii Neamului nu poate fi înlocuită de una privată, deoarece Catedrala este un simbol al unei mari comunităţi în rugăciune, al unui oraş întreg. Biserica este singura şcoală care nu se finalizează cu examenul de bacalaureat sau cu studiile de doctorat, ci rămâne permanent o şcoală spirituală pentru toată viaţa, care îndrumă oamenii să caute viaţa cerească veşnică, încă din timpul vieţii lor pământeşti. În plus, ea este singurul spital care vindecă pe om de păcate prin iertare şi prin cultivarea virtuţilor spre a dobândi sănătate sufletească şi iubire curată pentru armonia în familie şi societate. Aşadar, Biserica este şcoală spirituală şi spital duhovnicesc, complementară tuturor şcolilor şi spitalelor publice.
De aceea, la solicitarea Bisericii, în şcolile publice se predă şi religia care educă pe copii şi tineri în spiritul valorilor perene şi eterne, completând astfel disciplinele ştiinţifice, iar în spitale sunt prezenţi preoţi de caritate care ajută şi completează practica medicală ştiinţifică, întrucât omul este nu numai trup, ci şi suflet. Biserica Ortodoxă Română îşi desfăşoară activitatea şi contribuie la viaţa societăţii româneşti în cadrul legal existent şi în modul său specific. Când construieşte sau repară lăcaşuri de cult, ea primeşte uneori fonduri din bani publici pentru că: a fost deposedată de multe proprietăţi în secolul al XIX-lea şi în timpul comunismului, membrii ei sunt cei mai numeroşi contribuabili la impozitele către stat, deţine cele mai multe monumente istorice şi de artă care fac parte din patrimoniul naţional şi nu este susţinută din fonduri externe. Întrucât lucrările de construire a Catedralei Mântuirii Neamului au început, în prezent se desfăşoară, cu aprobarea Sfântului Sinod, o amplă colectă în toate parohiile şi mănăstirile din Patriarhia Română, pe bază de chitanţiere special imprimate pentru susţinerea financiară a acesteia.
Dacă în majoritatea democraţiilor europene occidentale, inclusiv în cea franceză, Biserica majoritară este susţinută, în diferite moduri, din bani publici, şi cultele din România pot fi sprijinite parţial din bani publici. În Statele Unite ale Americii, situaţia este diferită, pentru că acolo bunurile Bisericii nu au fost naţionalizate, cum s-a întâmplat în mai multe state europene, care, din acest motiv, au prevăzut măsuri compensatorii pe termen lung.
Catedrala Mântuirii Neamului va completa lucrarea ei spirituală cu activitatea socială (cantină pentru pelerinii săraci, centrul de diagnostic şi tratament etc.), ea având astfel o multiplă utilitate publică.
Biserica Ortodoxă Română nu se conduce după sondaje de opinie publică, adică nu se orientează după procente schimbătoare, ci după percepte religioase statornice. Preocuparea ei principală nu este popularitatea din sondaje, ci conştiinţa datoriei pastorale şi misionare în faţa lui Dumnezeu şi a credincioşilor pe care-i slujeşte, indiferent de gradul de democraţie al societăţii în care se află Biserica.
Dialogul Bisericii Ortodoxe Române este mai întâi un dialog viu şi concret cu cei care participă constant la viaţa ei şi o ajută efectiv, nu rămân simpli spectatori critici, sceptici sau indiferenţi. Biserica noastră nu exclude dialogul cu oameni de alte credinţe şi convingeri, când aceştia apără sau promovează valori perene, nu doar mode efemere sau atitudini conjuncturale partizane.
7. În concluzie, este mai util şi mai demn să construim cu bucurie un spaţiu-simbol al comuniunii decât să apărăm cu patimă un vid spiritual!…
Acest adevăr este confirmat de mulţimea clericilor şi credincioşilor români care deja au început să ofere cu bucurie bănuţul lor pentru Catedrala care reprezintă dorinţa lor de întărire în credinţă şi de înălţare în demnitate.
Concluzii finale şi încheierea
În acest fel stând lucrurile, ne minunăm pe zi ce trece văzând câtă dreptate a avut istoricul Gheorghe Brătianu când, scriind o scurtă istorie a românilor, i-a numit pe aceştia „un miracol şi o enigmă a istoriei“. Şi suntem într-adevăr un miracol că ne mai găsim şi regăsim pe aici, în ciuda atâtor încercări în care alogenii au vrut să devenim altceva. Suntem deopotrivă o enigmă pentru că, nu de puţine ori, ne-am păstrat în starea de latenţă, ieşind în evidenţă când şi când, fie prin vreun domnitor, fie prin vreo luptă sau prin vreo carte, dar, mai ales prin capacitatea unora dintre noi de a pune piedică celui cu idei bune sau cu iniţiative care să ne scoată din starea de latenţă. Dacă la această „calitate“ mai apare şi câte un alogen (care nu are, de fapt, nici un interes să vadă că pe acest spaţiu oamenii excelează), mulţi dintre noi şi în spiritul ospitalităţii tipic româneşti, fără simţ critic, receptează foarte repede ideile „dezinteresate“ ale acestuia (doar este străin şi nu are nici un interes), blocând de cele mai multe ori iniţiativele marilor bărbaţi care vor să ne scoată din anonimat şi din interiorul unei culturi care a excelat în miniaturi, broderii, frontispicii de cărţi şi construirea de odăiţe…
Până de curând, în multe din regiunile româneşti s-a cultivat nu monumentalitatea, ci stilul „odăiţă“. Să credem că şi sub acest aspect sugerăm ideea că în venele noastre nu curge sânge de roman – care avea simţul monumentalităţii – ci sânge de dac? Aici, în odăiţă, românul şi-a mâncat sărmăluţa sau fasolea, udată cu un pahar, două-trei, mai multe sau foarte multe de vin sau de ţuică. Şi atunci, având de-a face cu oameni într-o asemenea stare de euforie, nu mai este de mirare că, de multe ori, străinii au făcut aici ceea ce nu reuşeau la ei acasă, spunând despre România că este ţara tuturor posibilităţilor (până şi a celor imposibile altundeva).
Capacitatea unor compatrioţi de-ai noştri de a fura pălăria celorlalţi, adică de a-i păcăli pur şi simplu, şi a dovedi că mulţi dintre noi nu simt cu propria lor inimă şi nu cugetă cu propriul lor cap s-a arătat din momentul în care a reapărut în spaţiul românesc ideea construirii Catedralei Mântuirii Neamului pusă în circulaţie în societatea românească în anii 20 ai secolului trecut, de eroii Primului Război Mondial care au voit ca mormântul ostaşului necunoscut, adică al românului anonim care şi-a jertfit viaţa pentru pământul său, să fie într-o asemenea Catedrală, Naţională.
Alergia unor alogeni necreştini la tot ceea ce înseamnă edificiu religios creştin pe teritoriul românesc a crescut acum, unindu-se cu o cultură de odăiţa unora, cu o capacitate a altora de a pune piedici realizării ideilor bune şi a păcăli pe cei naivi. Aceştia încearcă să-şi exercite abilitatea de hoţ, furând românului de bun-simţ, nu numai pălăria, ci şi ideile bune de sub pălărie, cu alte cuvinte, ducându-l de nas, mai nou, manipulându-l. Concret, au lansat gogoaşa (înghiţită de mulţi) a inutilităţii unei catedrale, pe motiv că ar presupune sume enorme într-o vreme când majoritatea românilor sunt săraci şi, în subsidiar, că s-ar atenta la libertatea de conştiinţă a câtorva persoane care nu cred în Dumnezeu, de fapt, în Iisus Hristos. Pentru domniile lor nu contează principiul majorităţii, specific democraţiei. Ei clamează să li se respecte dreptul de a nu crede, în ciuda faptului că neagă dreptul majorităţii de a crede şi a-şi exercita credinţa. Procedează ca infractorul care face apel la Drepturile Omului în închisoare, unde a ajuns tocmai pentru că el nu a respectat drepturile celorlalţi oameni. Trebuie să ştie tot românul că Bucureştiul este singura capitală europeană care nu are catedrală. Ne putem, oare, mândri cu o asemenea lipsă? Nicidecum! Nimeni nu poate excela nicăieri prin carenţe. Inexistenţa unei catedrale în Bucureşti este o mare carenţă, nu numai a Capitalei noastre, ci şi a poporului român căruia mulţi dintre vizitatorii străini îi reproşează că nu a fost capabil să aibă în capitala ţării ceea ce capitalele lor au: Catedrală. Nu ştiu de ce unora dintre noi le este indiferentă o atare apreciere, ştiut fiind că nu suntem mai prejos decât alte popoare europene. În orice capitală europeană mergi, vei constata că emblema şi mândria acesteia o constituie catedrala, nu şoselele mărginaşe, numite „centură“. Quartetul format din românul consumerist, cârcotaşul de profesie, alogenul proaspăt vopsit român şi cel care se află în elementul său atunci când este manipulat a început lamentaţia împotriva construirii unui templu de artă şi spiritualitate ca acoperiş spiritual peste capitala ţării. Aşadar, au şi apărut acţiunile de împiedicare a realizarii acestui edificiu, necesar unui popor care vrea să lucreze la propria lui demnitate. Un popor îşi arată demnitatea în ceea ce construieşte ca neam în istorie. Catedrala face parte din demnitatea unui popor. La edificarea ei ar trebui să-şi aducă contribuţia orice român. Şi să fie bucuros că i se dă o asemenea şansă.
Prin urmare, Catedrala nu este nici hală, nici aulă, ci un spaţiu unde ne rugăm în mod public şi în mod individual, un spaţiu în care ne regăsim în propria noastră identitate de popor creştin. Pentru acest motiv, Patriarhia a căutat şi caută specialişti care au mai construit biserici, dar care ştiu că bisericile, mari sau mici, sunt construite pentru rugăciune, nu pentru a impresiona şi a-ţi da fiori reci când te vei afla lângă sau în ele din cauza stilului epocii. De aceea nu au motiv de supărare specialiştii în blocurile comuniste sau cei care au construit monstruozităţile stresante postrevoluţionare din jurul Capitalei şi nu ar trebui să se cantoneze doar în „a monitoriza critic“ dorinţa Patriarhului României de a construi o Catedrală care să fie spaţiu adecvat rugăciunii. Alţii, apărătorii statornici ai culturii de odăiţă, care nu au nici o legătură cu ceea ce este conştiinţa demnităţii naţionale, sunt îngrijoraţi că românii vor sărăci dacă se va începe construcţia catedralei. Temerilor vegetative ale acestora se adaugă şi interesul alogenilor, care vor ca românii să nu facă nimic pentru ei, ci numai pentru alţii. Vezi, Doamne, dacă ar lucra pentru ei, ar sărăci! Trebuie ştiut că planul construirii Catedralei Neamului pe care Patriarhul României l-a pus în lucrare nu va sărăci pe nimeni, dimpotrivă! În neamul românesc sunt mulţi care doresc să pună, nu o cărămidă, ci multe la construirea Catedralei Demnităţii Noastre. Sunt mulţi care sunt gata să ofere tot ceea ce pot spre realizarea visului urmaşilor celor care au trudit la ridicarea frumoaselor mănăstiri din Moldova, Bucovina, Curtea de Argeş şi al eroilor de la Mărăşeşti, Mărăşti, Oituz şi de pretutindeni sau din alte locuri de a avea şi ei o Catedrală în capitala ţării, după modelul celorlalte capitale europene. Visul celor mai mulţi dintre noi de a fi în rândul lumii. Da, Catedrala Mântuirii Neamului Românesc ne introduce în rândul lumii civilizate. Numai în jurul unei asemenea instituţii s-ar putea cristaliza multe din cele ce ţin atât de latenţele, cât şi de dorurile românului.
Construcţia Catedralei, departe de a secătui buzunarele românului, le va îndestula. Va fi o lucrare complexă care necesită mulţi specialişti, începând cu proiectanţii şi terminând cu artiştii şi muncitorul în lemn, în fier sau în piatră. La edificarea ei, Patriarhia Română oferă locuri de muncă, nu unul-două, ci sute. Prin urmare, cel puţin, chiar şi pentru această oportunitate, românii trebuie să-şi dorească începerea cât mai repede a lucrărilor, zădărnicind acţiunile celor străini de românism, prin neam sau (in)cultură, de blocare a construirii Catedralei Mântuirii Neamului. Construirea Catedralei vine dintr-o necesitate şi la timpul potrivit, nu din frustrări sau complexe. Cel puţin din necesitatea pe care o simt cei mai mulţi dintre locuitorii acestei ţări de a afirma şi a confirma că românii au depăşit nivelul împiedicării bunelor intenţii pe care elita neamului nostru vrea să le pună în operă, că-şi cinstesc eroii, că ştiu şi pot să-şi edifice propria ţară, unindu-şi eforturile în construirea Catedralei Mântuirii Neamului, că ştiu şi pot să depăşească emblema pusă de vecinii noştri europeni cum că românii nu au simţul monumentalităţii, ci numai pe cel al miniaturii şi odăiţei. (Potrivit afirmaţiilor Pr. Prof. Univ. Dr. Vasile Răducă, publicate în Ziarul „Lumina de Duminică” din 07.03.2010 -http://www.ziarullumina.ro/articole;1185;1;34975;0;Catedrala-Mantuirii-Neamului-o-prioritate-spirituala-pentru-Romania.html)…
Aşadar, iată şi de aici constatăm faptul că Biserica şi, de fapt, Ortodoxia este o formă de creştinism (nesecularizată în conţinutul şi fondul ei intrisec) extrem de rafinată, de nobilă, de fină, pe care puţini o ştiu astăzi aprecia sau gusta în profunzimile ei dintru început, lucru pentru care ne rugăm Lui Dumnezeu – Cel în Treime preamărit, să ne ajute şi să ne lumineze minţile, cele acoperite de umbra păcatului, a patimii şi a morţii!…
Stelian Gomboş – Consilier la
Secretaritul de Stat pentru Culte
din cadrul Guvernului României
Intotdeauna intre Dogma si Praxis e o DIFERENTA. De unde si vorbele:
-Stiinta ca stiinta, dar practica ne omoara!
si
-Teoria sine praxis est un rota sine axis!
Domnilor. Eu cred ca e simpla problema. O sa pun 3 intrebari de baza si dupa voi trage o concluzie:
-cat costa o inmormantare?
-cat costa un botez?
-cat costa o nunta?
Daca aceasta catedrala ma va scuti de costurile celor trei, avand in vedere ca „vezi dom’le suntem religiosi” atunci poate ma voi gandi sa ma pocaiesc. Pana atunci 200 de miioane de euro reprezinta suma imensa pentru un monument inutil la ora asta pentru o tara care, sincer sa fiu, se indreapta catre un colaps economic major. Si n-o zic din cifrele celor de la Detusche Welle. Intre timp aud din „minciunile jurnalistilor bastinasi” ca…. oameni mor in fata camerei de garda pentru ca spitalul este inchis. Sau aud ca trebuie sa merg la spital cu seringi si pansamente d-acasa pentru ca nu sunt bani pentru ele. Sau ca bolnavii de diabeti, cancer si sida nu mai au medicamentele compensate. Sau ca… pustani de 15 ani viseaza sa ajunga ca Becali sau ca un om a carui cultura lipseste.
Nu cred ca „credinta romana” [pastrez cacofonia] e cea care trebuie afirmata. Ci reperele morale ale omului de rand trebuie schimbate Si treaba asta intr-adevar, s-ar putea sa ne coste mai mult de 200 de milioane de euro. Ne-ar costa cam … toti carmasii acestei tari.
Deci, domnule George Damian, iesiti din biroul dumneavoastra comod. Nu va mai uitati la cifre. Cifrele sunt aritmetica. Viata va inconjoara in afara celor 4 [sau mai mult] pereti intre care va aflati. De aceea daca va fi cumva cazul sa ne intalnim la urgente intr-un viitor apropiat sau indepartat (Doamne fereste) va recomand sa veniti cu tot ce trebuie d-acasa inclusiv cu bani sau cu un elicopter. Daca nu le aveti s-ar putea ca la un moment dat sa va coste mai mult. Inclusiv viata.
Apropo… pe langa asta. O intrebare retorica a nestiutorului: pai, si BoR-ul de unde are atatia bani? (nu doar de la enoriasi, ci si de la guvern.)
O zi frumoasa! ^_^
:)) deci costul kilometrului de autostrada dupa parerea domnului inginer e 25 de mil. Dupa ce se stie ca s-a impus standardul de 6 mil/km. Probabil e obisnuit cu furtul.
si apoi ca e 600 ca e 200 mil… nu e enorm? Cine o scris articolul asta…ce sa zic, poporul isi merita soarta
http://www.antena3.ro/romania/catedrala-mantuirii-neamului-va-fi-inalta-cat-un-bloc-cu-30-de-etaje-si-va-costa-400-de-milioane-de-euro-74655.html
Deci pana la urma cat costa aceste falusuri indreptate catre cer : 600, 400, 200 milioane euro? Oricat ar costa mi se pare absurd ca tu George Damian si altii sa sustineti aceasta constructie. Ai fost internat in spital vreodata? Trebuie sa iti cumperi tu seringi si alte cele pentru ca statul spune ca nu sunt bani. Copiii mor in spitale din lipsa banilor si voua va trebuie cosmelii aurite. Cu atat mai mult cred ca orice om cu un pic de minte vede situatia din tara asta. Daca BOR are acesti bani ar putea sa ii doneze scolilor sau spitalelor. La urma urmei biserica ar trebui sa fie prima cea care ajuta populatia. Nu-mi vine sa cred ca in secolul 21 se intampla asa ceva. Cum dracu a stat in picioare legenda asta cu dumnezeu „doar dracu stie”. Dumnezeu ala care ordona violuri si crime, ala razbunator si cu pofta de carne proaspata din vechiul testament. 86% credinciosi in tara asta? As spune mai degraba nestiutori. Se roaga la ceva dar de fapt nu stiu la ce. Au tot felul de obiceiuri „pagane”. Parca marele scamator Isus nu vorbea despre bogatii, straie de aur si falusuri uriase poleite cu aur. Dar BOR face exact pe dos iar voi „credinciosii” nu sunteti capabili sa vedeti ca toata religia asta ortodoxa este in contradictie exact cu fundamentele pe care este bazata.
O zi frumoasa.
sint de acord cu donatiile,in general.
Mult stimate G Damian.
Và laud pentru fotografiile si documentele publicate, este un mare servici adus Istoriei si sufletelor.
In ce priveste Catedrala Neamului, ràmàne faptul evident cà este uràtà, asa cum apare din planuri, depàsità ca stil, un kitsch, un bizantin neadevàrat, deci nu merità cheltuiala. E o megalomanie care va concura cu palatul comunist.
Iar ca nume, „Catedrala Màntuirii Neamului”, nu este adevàratà, fiindcà o astfel de catedralà nu poate fi decàt ecumenicà, deoarece neamul romànesc este ortodox-catolic-protestant- de multe nuantze. Deci, o parte din romàni nu se va recunoaste ìn ea. Artistii ìn nici un caz, càci vor privi-o ca o oroare anti-artà, arhitectonic, dar si pictural, etc.
Sunt de acord cà problema ” biserici-scoli-spitale” este pusà ràu si ìn mod ipocrit.
Inainte de a o construi, ìnsà, Ierarhii ar trebui sà re-gàndeascà lucrarea din punct de vedere teologic si artistic.
Am scris aceste rànduri, numai ca dovadà a admiratiei pe care o am pentru lucrarea dv. de a ne revela documente si foto evidente despre trecutul istoric al Neamului.
Và binecuvintez, Preot Linu Dragu Popian, Roma.
600 de mil de euro ptr o cosmelie?
Doamne fereste!!!!!
SUnt inchise spitale, scoli , gradinite, salariile sunt ciuntite din lipsa banilor si voi vreti 600 de milioane de euro?
Ce produceti voi de vreti 600 de mil de euro?
Si musai cosmelia trebuie sa aiba restaurante, lifturi…etc!!
Sunt satul de preotii care cer spaga ptr o inmormantare, ptr un botez…etc!
Mama si-a cumparat loc de veci , evident a costat 1500 lei dar chitanta pe 1000 lei , de ce?
Unde s-au dus cei 500 lei?
In buzunarul preotului~~~
Care isi schimba masina in fiecare an , dehhhhhh , prostimea plateste!
RUSINE!
NU AVEM NEVOIE DE NICI O CATEDRALA A MANTUIRII NEAMULUI! NU LE AJUNGE CLERICILOR CAT AUR, ARGINT SI CATE PIETRE PRETIOASE POARTA? ACUM AU NEVOIE DE O CATEDRALA A NEAMULUI – care „neam”? In ce tara de pe pamantul asta mai e asa o tampenie? Biserica ar trebui sa dea poporului nu sa-l jecmaneasca, la brat cu politicienii hoti!
… te-as injuraaa… Ah, cum si cat te-as injura! Insa n’ai sa-mi publici comentariul. Presupun ca p’aici sunt d’alea cu „asteapta aprobarea administratorului”. Si pe YouTube, in 90% din cazuri, toate clipurile postate de credinciosi, cele care fac propaganda bisericeasca, sunt moderate.
🙂
Poate ca aici nu-i nimic moderat. Poate ca-l vei sterge oricum dupa, sau deloc. Poate ca lasi omu’ sa se exprime, chiar daca nu-i de aceeasi parere cu tine. Insa eu imi bag si imi scot in ea de Catedrala, sper sa se propteasca in ea 2 avioane… 9/11 varianta romaneasca. Sa se propteasca in ele cand o fi Catedrala plina cu… cati ziceau ca intra in ea? Care-i capacitatea? 10.000 de oameni? Ei bine, presupun ca la inaugurare are sa fie supra-aglomerata, are sa-i fie depasita capacitatea. ATUNCI.
Nu-i normal sa se construiasca nicio biserica, darmite ditamai Catedrala! Nu mai suntem in Evul Mediu, nu trebuie sa mai fim prosti. Gata, s-a dus… a expirat religia. Nu este absolut nicio legatura intre biserica/preoti si Dumnezeu! Asta o stiu si credinciosii, aia pe care biserica continua sa-i santajeze… Iar credinciosii pleaca capul si nu comenteaza de frica Domnului.
Din banii aia, 5 sau 600 de milioane de euro, mai bine sa faca cateva spitale de urgenta complet utilate. Mai bine sa renoveze scoli! In Romania s-a invatat in iarna asta pe frig, elevii au stat in clase cu caciuli, geci si manusi, si tot au inghetat.
… ca sa nu mai zic ca nu exista niciun Dumnezeu. Dar asta este partea a 2-a.
Ah!… langa butonul „trimite comentariul”, vad acum, scrie despre moderarea… Ma rog! E macar corect cum ai procedat tu.
Trebuie sa recunosc ca nu reusesc sa inteleg cum poate reprezenta acesta constructie o prioritate nationala. (Bine, eu nu inteleg multe lucruri si cu varsta incep sa apara si problemele ….)
Este sigur o prioritate pentru cei care fac parte si isi trag seva prin acesta organizatie numita BOR, una din multele capusele de pe spatele acestei societati cu viitor incert.
Trebuie mai multa vizibilitate pentru membrii BOR, cei care au stiu cum sa profite de ignoranta, prostia si delasarea din societatea romaneasca.
Nimeni nu va sti cat a costat acesta constructie excluzand cateva persoane cu acces la informatie.
Nimeni nu stie cati bani circula printr-o biserica amarata dintr-un sat cu 500 de locuitori din Romania unde un prefericit a reusit sa construiasca o biserica si o vila „proprietate personala” in mai putin de 8 ani. Cum ? Cersind. Dar nu ca un aurolac care vrea sa-ti stearga parbrizul la semafor si pe care poti sa-l ignori. Satenii n-au avut nici o sansa sa scape. Acum au biserica in sat dar cei credinciosi merg in satul vecin pentru ca acolo slujeste un cetatean mai putin iubitor de bani.
Copiii satenilor merg la scoala cu un autobuz 1h dus si 1h intors pentru ca parintii lor au fost indolenti si ignoranti si nu s-au unit sa stranga bani si sa lupte sa tina invatatoarea in sat. Cine vroia putea sa mearga o data de doua ori pe saptamana la biserica 30min pe jos pana in satul alaturat.
Iar membrii BOR sunt muuult prea destepti si se ocupa de lucruri muuult mai importante decat sa se implice in comunitatile locale prin sevicii de educatie la nivelul gradinitei si scolii primare. Nooo n-are cum, ei sunt ocupati cu strangerea de fonduri pentru catedrale si excursii in locuri care au deja catedrale etc …
As dori sa pun si eu domnilor care doresc sa cheltuiasca x00 miliane de euro pe acesta constructie urmatoarele intrebari:
1. Va aduce acesta constructie o contributie la viitorul acestei tari ? Si daca da cum anume ?
2. Daca membrii BOR care slujesc in cele y000 biserici din Romania ar dona 50% din veniturile nedeclarate cati din cei x00 s-ar strange ?
Oooo am uitat, n-are cum un membru BOR sa aiba venituri nedeclarate. Nooo n-are cum !
Cum zice Preafer Daniel ….. eu sunt cam ostil construirii ei …
Hai noroc ca stiu ca va respectati da’ sa vedem cat o sa mai tina ca am inceput sa ne strangem si cred eu ca nu mai tine un an doi si se termina … trebuie schimbate una, doua legi ca sa v-apucati si voi de facut ceva serios ca la smecherii si sa-i prostiti pe prosti sunteti cei mai tari! Amin.