Ministrul de Externe Titus Corlăţean a avut o ieşire furioasă când a spus „dacă ne amână iar pe Schengen, România s-ar putea să nu mai fie interesată” (via Gândul). Problema principală este că România este tratată ca o ţară de mâna a doua în Uniunea Europeană. Din punct de vedere tehnic toate documentele spun că îndeplinim condiţiile pentru aderarea la spaţiul Schengen (capacităţi de control la graniţele exterioare UE cu Serbia, Ucraina şi Moldova – vă mai amintiţi vameşii şi poliţiştii de frontieră de la graniţele astea luaţi cu elicopterul). De aici eu înţeleg că principala problemă este una politică.
Cine este spaţiul Schengen şi cât costă
Este un tratat între statele membre UE (plus vecini de genul Elveţia, Norvegia, Islanda, Liechtenstein, Vatican etc.). În principiu Tratatul Schengen elimină controalele la frontieră pentru cetăţenii statelor membre – nu te mai opreşte poliţistul de frontieră să te întrebe unde te duci şi de ce. Nu prea există alte beneficii. Cei care vor să muncească în state UE trebuie să îndeplinească în continuare aceleaşi formalităţi care le îndeplineau până acum (înregistrări la oficiile de muncă, obţinerea dreptului de şedere – pentru cei care vor să muncească legal, bineînţeles). În continuare durata de şedere fără motivaţii rămâne de 6 luni pe an în două reprize de câte trei luni.
România are obligaţia de a adera la spaţiul Schengen prin tratatul de aderare. Adică a avut obligaţia să cheltuiască nişte foarte mulţi bani pentru securizarea frontierelor externe, mai precis 1 miliard de euro (detalii aici). Contractul de securizare a frontierelor României a fost unul cu cântec, încheiat fără licitaţie de Adrian Năstase în anul 2004 cu firma franco-germană EADS, contract semnat de generalul Toma „precursor de heroină” Zaharia (istoria contractului şi a renegocierilor sale aici, nişte detalii în telegramele WikiLeaks). Nu am reuşit să mă lămuresc precis asupra costului securizării frontierei şi nu-mi este clar câţi bani mai trebuie să cheltuiască România pentru întreţinerea acestui sistem (se vehiculează suma de 200 milioane euro anual). Pe scurt: românii plătesc foarte mulţi bani ca să nu mai fie controlaţi de poliţia de frontieră maghiară şi nici măcar nu se pot bucura de asta.
Cine nu vrea România în spaţiul Schengen
Parlamentul European a aprobat aderarea României şi Bulgariei la spaţiul Schengen încă din vara anului 2011. Doar că de atunci încoace s-au găsit tot felul de piedici. Dar să vedem lista piedicilor:
Olanda este ţara care nu ne vrea în Schengen. La nivelul discuţiilor oficiale în UE, reprezentanţii Olandei vorbesc de corupţia din România şi reforma din justiţie, deşi Mecanismul de Cooperare şi Verificare pentru justiţia românească nu are nici o legătură cu aderarea la spaţiul Schengen (dar măcar aşa au şi olandezii o urmă de raţiune în blocajul ăsta). În politica internă olandeză se duce o propagandă deja delirantă împotriva imigrantului român (fenomen asemănător cu cel din Marea Britanie, olandezii au în realitate probleme cu extremiştii islamici, dar nu e corect politic să te iei de ăştia, aşa că românaşii, câţi sunt ei în Olanda, devin ţintă favorită). Se pare că problema este alta: la marea împărţeală a României dinainte de aderarea la UE, Olanda s-a ales cu praful de pe tobă şi acum ar cam fi pus ochii pe portul Constanţa. Un culoar Marea Neagră – Atlantic (Baltica) prin Constanţa – Dunăre – Hamburg fără o participare olandeză sună destul de trist.
Finlanda nu ne-a iubit niciodată. Noi îi apreciem pentru lupta împotriva sovieticilor, ne place de mareşalul Mannerheim care a evitat soarta mareşalului Antonescu etc. Doar că uităm ceva: Finlanda a găsit o cale de dialog cu sovieticii şi mai apoi cu ruşii (cale de dialog care a ajuns un fel de osmoză). Autonomia insulelor Aland nu este altceva decât o chestiune transnistreană într-o formă maritimă (o analiză istorică paralelă Transnistria/Basarabia – Insulele Aland ar scoate la iveală similarităţi surprinzătoare de la 1807 încoace). Finlandezii au fost surprinşi când premierul comunist al României Ion Gheorghe Maurer a depus o coroană la monumentul fascistului Mannerheim (detalii aici) Dincolo de istorie, Finlanda a îmbrăţişat argumentele olandeze împotriva aderării României la Schengen – reforma în justiţie, corupţia etc.
Franţa are o mare problemă cu ţiganii. Indiferent de cine s-a aflat la putere la Paris, fascistul Sarkozy sau socialistul Hollande, francezii vor să îi deporteze pe ţigani. Nu contează ce spun tratatele europene, francezii vor să scape de ţigani şi cer guvernelor României să accepte tot felul de formule care să permită expulzări mascate. Nu mai contează câţi bani a încasat concernul franco-german din România.
Germania joacă sotto voce în povestea asta, are deja multe belele pe cap în UE cu acuzaţia refacerii Reichului.
Marea Britanie nu reuşeşte să îşi rezolve problema imigraţiei din fostele colonii şi năvăleşte periodic peste români. Mai au pe cap independenţa Scoţiei şi nu le place de loc integrarea fiscală din UE, iar principalii vinovaţi sunt emigranţii şi infractorii din România şi Bulgaria. Presa britanică nu ne iubeşte deloc.
Bulgaria a intrat într-o criză politică profundă, practic nu au guvern şi nici nu se ştie când vor avea, mai spre toamnă, aşa. N-am reuşit să înţeleg niciodată de ce am fost legaţi de bulgari în negocierile cu UE. Plus că bulgarii au vorbit mereu aiurea: când erau ei silitori ziceau că să fie „decuplaţi” de români, când erau în rahat cârâiau că ei sunt alături de români. Din cauza crizei politice din Bulgaria nici în martie 2013 nu vom intra în spaţiul Schengen.
Grecia este unul din motivele serioase pentru care nu intrăm în Schengen. Grecii au aruncat ani de-a rândul cu banii pe fereastră, dar nu s-au gândit nici o clipă să îşi securizeze frontierele terestre. Nici nu aveau nevoie (nu aveau nici o graniţă terestră directă cu spaţiul Schengen), nici nu i-a interesat. Şi-au securizat aeroporturile şi porturile, unde era mai simplu şi mai ieftin, restul a rămas la liber pentru oricine reuşea să ajungă în Turcia. Acum grecii nu vor să-şi plătească nici datoriile, darămite să plătească pentru securizarea frontierelor terestre. Să plătească cine are nevoie! Intrarea României şi Bulgariei în spaţiul Schengen fără controale din Grecia până-n Ungaria reprezintă coşmarul celor care vor să asigure securitatea spaţiului european.
Circul intern
În dezbaterea internă aderarea la spaţiul Schengen este un fel de a vorbi aiurea despre un subiect fără a-i atinge esenţa. Bine, în realitate pe nimeni nu interesează subiectele legate de UE. Dar dă bine să ieşi la televizor să spui că ăla a trimis o scrisoare, ălălalt a răspuns aiurea, eu am dreptate, ba nu, nu ai dreptate, eu vă bag în Schengen, ălălalt ne scoate din Europa. Nimeni nu mai înţelege nimic.
Şi frecaţi, şi cu banii luaţi
Când Jaques Chirac a scos din pălărie ideea „Europa cu două viteze” toată lumea a sărit în sus. Şi pe bună dreptate: tratatele europene ori se aplică tuturor la fel, ori nu se mai aplică de loc. Est-europenii nu pot fi cetăţeni europeni de mâna a doua, ar însemna legalizarea stării de semicolonialism existentă în realitate. Măcar să păstrăm aparenţele.
De fapt aici este esenţa problemei cu aderarea României la spaţiul Schengen. Există un tratat de aderare care ne obligă să cheltuim nişte bani pentru spaţiul Schengen, deşi asta nu ne aduce mari beneficii directe (cetăţenii români vor continua să circule cam la fel în UE). Am cheltuit banii ăştia, contractele au mers la cine trebuia – însă am rămas pe din-afară.
Reacţia ministrului Titus Corlăţean „s-ar putea să nu ne mai intereseze” este una la furie. Spaţiul Schengen trebuie să ne intereseze pentru că reprezintă un drept şi o obligaţie asumată prin tratate, am cheltuit nişte bani pentru asta. Dacă renunţăm de bună voie înseamnă că acceptăm punerea în practică a Europei cu două viteze.
P.S. Victor Ponta ştie că nu intrăm miercuri în Schengen (via Ziare.com).
Faină analiză, George.
Cred ca marii beneficiari ai intrarii in Schengen nu sunt cetatenii romani pt care nu se schimba prea multe, ci sunt transportatorii fiindca nu vor mai fi nevoiti sa astepte cu orele in vami.
Am cheltuit niste bani, ar trebui sa ne intereseze, dar pana la urma, inteleg si o reactie de genul „ne descurcam si fara Schengenul vostru”. E si un act de demnitate. Ca a plati, a-ti indeplini obligatiile si a te ruga de celalalt sa-si respecte angajamentele, asteptand „acordul imparatului” e o dovada de robie.
P.S. Inca un 10 pentru analiza 🙂
In afara de emblema de ‘second class’ mai e si faza de bani direct: zilele pierdute de tiruri la tranzitul de frontiera inseamna costuri aiurea pentru transportatori si exportatori.
Nu inteleg de ce reiterati de cateva ori in articol ideea ca banii cheltuiti cu securizarea frontierelor sunt bani irositi, daca nu reusim si sa intram in spatiul Schengen.
Nu este benefic pentru o natiune, orice natiune, sa aiba frontierele sigure? Investiile acestea nu vor usura munca celor de la Antitero, ca le va fi mai greu suspectilor sa intre in Romania? Sau sa aduca arme si explozibili cu ei?
(sau mai concret si mai aproape de viata de zi cu zi) Nu ar trebui sa ne asteptam la scaderea consumului si traficului de droguri?
Nu știu de ce nu se ia în calcul măcar o renunțare de comun acord la controlul vamal între Bulgaria și România. Ar fi util în primul rând pentru transportatori, dar și pentru turiștii care coboară spre Grecia și Turcia. Având în vedere că avem un ministru de externe cu nerv și oo, mă gândesc chiar să îi propun ideea.
Nu am inteles faza cu Finlanda. Pana la urma ce nu-i convine? Ca nu aveam basca sau ce?
@Daniel Mitran: de acord cu tine.
ca simplu cetăţean, neamţ sau finlandez, aş fi speriat la vederea şatrelor de ţigani care i-au invadat şi m-aş gândi că aşa sunt toţi românii. ce nu înţeleg este altceva, de ce nu îi integrează ei, că la noi e corupţie şi nu suntem în stare şi altele… pentru că, ne place sau, cu Schengen sau fără ţiganii, tot ce vor ei vor face şi ca român mă doare al naibii de tare.
Dar vameșii ăia duși cu elicopterul pe unde mai sunt acuma? Sănătoși, voinici?
Intrebare pentru George Damian: daca intram in Schengen, nu cumva sacrificam libera circulatie a fratilor nostri de peste Prut, din Ucraina si din Serbia?
Tehnic vorbind conditiile sunt indeplinite. La o adica iti numara paduchii din cap cu aparatura de pe frontiera de Est. Intrebarea este : pe frontieristi cum ii modernizam (le coasem buzunarele?) si mai ales ce s-a ales de anchetele alea cu elicoptere?
Despre transportatori – cred ca nu le convine deloc nici lor sa le oprim tirurile in vama – vezi cazul laleleor olandeze ofilite la Bors :D.
Noi ca romani cam stim cum sta treaba prin justitie/politie. Sa nu credeti ca ‘ei’ nu stiu cel putin la fel de bine ca si noi.
Va intreb: este Romania in rand cu restul UE, la nivel de justitie/politie?
Pe de alta parte vad pot zice ca politia din Ungaria mi se pare mai proasta decat cea din Ro, coruptia este si ea foarte prezenta dar se face mai cu amortizor asa…
Se considera în mod fals ca intrarea în spatiul SChengen înseamna automat caderea controalelor la granite. Exista un articol (al carui numar nu-l stiu pe de rost) care garanteaza fiecarei natiuni membre dreptul de a reimpune contolul frontierelor ori de câte ori crede ea de cuviinta.
Apoi, Olanda. Olanda e unul dintre cei mai mari investitori din România, se bate pentru locul 1 cu Austria. A câstigat Mangalia, câstiga si Constanta. Transilvania e majoritar olandeza (mai sunt si nemti si englezi) – atâta cu „nu ne vindem tara”. Olandezul e „negustor cinstit”, tepele pe care le da sunt toate perfect legale. Olanda ne vrea santajabili pentru a ne avea la mâna. Pe de alta parte, unii dintre cei mai xenofobi schengenezi sunt olandacii (nu numai contra RO sau surinamezilor sau mai stiu eu ce arabi).
Franta. FR nu ne-a iubit niciodata. Alianta cu Franta ne-a adus numai necazuri (cei care înca mai cred în povestea cu prietenia franco-româna sa afle cum ne-au dat la cotoaie la obtinerea independentei, apoi în 1919-21, samd).
Bulgaria e la pachet cu România pentru un motiv extrem de simplu, care n-are neaparat legatura cu ortodoxia. Si anume, pentru ca e de doua ori mai simplu sa gasesti motive sa refuzi, decât daca ai lua fiecare tara în parte. Bulgaria are într-adevar granita comuna cu Grecia. Imigrantii ilegali însa nu vin neaparat prin Grecia, ci chiar prin tara unde se gaseste acel mic satuc numit Schengen, sau printr-un alt regat, fosta glorie coloniala, acum parte din PIGS, Spania.
Nemtii au pierdut startul în afacerile cu RO, si prin blocare sau sustinere îsi negociaza probabil gazele de sist, pe care vor sa le ia de la Chevron. daca RO va deveni tara de tranzit pentru gaze, DE doreste sa-si asigure controlul indirect asupra transportului acestora, desi mai sunt 2 conducte duc în DE (l-au plasat si pe Schröder într-un post strategic dupe ce-a terminat-o cu cancelaria).
În rest toate bune – oricum, numai vesti rele avem.